2019-09-06 16:17Nyheter

Jörgen dumpar inte Gruskalle

null

Även i de mest leriga grustag kan de mest skinande idéerna frodas. Det här är sagan om Gruskalle - världens första ramstyrda dumper.

Det som började med en traktorrevolution på Bolinder-Munktell banade också väg för fler stora genombrott inom motor- och anläggningsbranschen i mitten av 1900-talet. En av museets ciceroner, arkivarieassistent Jörgen Forsrup, berättar:

– Här i Eskilstuna hade Bolinder-Munktell etablerat sig som en respekterad aktör inom traktortillverkningen och i småländska Braås, hos bröderna Lihnell, hade man också intressanta saker på gång. Om än med något annat fokus…

En dumper för att bygga 50-talssverige

För det är inte bara ett lantbrukssverige som växer fram vid tidpunkten.1950-talet är även en blomstrande tid för bilismen och nya bostäder i Sverige. Och med det fanns ett växande behov att bygga ut effektivt och med kvalitet - med hjälp av fordon som kunde transportera jord, sten och grus. Något som Braås-företaget snabbt insåg. Lihnells Vagn och Aktiebolags (LIVAB:s) svar var att utveckla dumperkärror och vagnar som kunde dras bakom traktorer. Men det var bara början på något större. Genom ett mer nära samarbete med Bolinder-Munktell kunde man dra nytta av varandras bästa grenar: LIVAB stod för kärror och BM kunde utveckla vissa traktorer som var tänkta att gå i industridrift. Utåt blev man också en gemensam enhet under BM-Volvo.

Timmerkalle leder fram till Gruskalle

1964 kommer så ett stort genombrott. Det är då skogsmaskinen Timmer-Kalle - en vagn med ramstyrning och drivaxel - ser dagens ljus. Den nya tekniken gör att Timmer-Kalle klarar tuff terräng i skogsmiljö. Året efter brakar nästa omkullkastande maskinnyhet ut från Lihnells och Bolinder-Munktell: dumpern Grus-Kalle (BM-Volvo DR 631).

– Precis som Timmerkalle kunde den klara tuffa förhållanden, tack vare stora hjul, ramstyrning, allhjulsdrift och differentialspärrar. Den fixade ankgång i mycket sank mark, och svänger omväxlande höger och vänster vilket får maskinen att närmast röra sig som en ålande människa, berättar Jörgen.

Tredje generationens maskinexpert

Gruskalle, som fick sitt namn från ägaren Carl Lihnell på LIVAB, kunde bära hela 10 ton. Mycket kan man tyck men ganska snabbt blev det dock för lite. Tillverkningen gick därför över till efterföljaren DR 860 helt och hållet i slutet av 1960-talet. Sedan dess har den ramstyrda dumpern förblivit relevant. Och Volvo som fortfarande är marknadsledande, fortsätter att pumpa ut flera tusen dumpers varje år.

– Men det är ändå nåt visst med den första ramstyrda dumpern, konstaterar Jörgen och tittar mot den gula Gruskallen med tillverkningsnummer 2014 som går att beskåda på Bolinder Munktell-museet i Eskilstuna.

Och Jörgen vet vad han pratar om. Svensk maskinhistoria är för honom vad komplicerad matematik var för Albert Einstein: enkelt och engagerande till max. Så är han också tredje generationen i familjen att jobba på företaget. Sådan maskinkärlek dumpar man inte i första taget. 

Om reportageserien #ilovemymachine

Under parollen/hashtaggen #ilovemymachine får du lära känna säljande och köpande kunder hos Klaravik. Personerna är olika och bor i hela landet. Men en sak för dem samman, nämligen kärleken till maskiner, verktyg och fordon. 


Om Klaravik

Klaravik ger företag och privatpersoner möjlighet att köpa begagnade maskiner, verktyg och fordon enkelt, tryggt och till rätt pris. Vårt mål är att förmedla vinnare i alla led. För våra säljande kunder jobbar vi nära med lokal förankring för en ansvarsfull affär. För våra köpare är vi marknadsplatsen som aldrig stannar, alltid med nya relevanta auktioner. Och för samhället bidrar vårt hållbara återbruk till att göra miljön en smula lyckligare. Win-win-win, helt enkelt. Varje vecka läggs tusentals nya objekt ut på auktion på vår webbplats klaravik.se till en besökssiffra som överstiger två miljoner varje månad.


Kontaktpersoner

Christian Lenander
VD
Christian Lenander
Karin Malmberg
CMO
Karin Malmberg
Carita Nero
VD
Carita Nero
Christian Knutsson
Vice VD
Christian Knutsson
David Kvicklund
Content Manager
David Kvicklund