2022-01-14 08:55Pressmeddelande

46 procent fler skogsmaskiner bytte ägare på Klaravik under 2021

Begagnade skogsmaskiner med färsk årsmodell har varit eftertraktade på Klaravik under 2021. Den här Komatsun klubbades för 3,8 miljoner och toppar med det listan av skördare.Begagnade skogsmaskiner med färsk årsmodell har varit eftertraktade på Klaravik under 2021. Den här Komatsun klubbades för 3,8 miljoner och toppar med det listan av skördare.

Skogsmaskinerna på Klaravik blir bara fler och fler. Faktum är att skogsmaskinerna är den kategori som ökade allra mest under 2021. 228 stycken, vilket är 46 procent fler än året innan, bytte ägare under 2021. Det innebär samtidigt nästan en skogsmaskin om arbetsdagen.

Bland nyare skotare och skördare har miljonvärden staplats på hög likt timmer på släp. I topp bland skördarna återfinns en Komatsu 931XC (2019) som såldes i Ljusdal i november för 3 800 000 kronor. Och även i slutpristoppen för skotare är det Komatsu som regerar, där en XF855-2 från 2018 nådde högsta notering (1 846 000 kronor). Bland veteranmaskinerna då? Här toppar en Finntrac 3000 från 1987. Noterbart är även att en äldre RK 66:a (från 1976) letat sig in på topp 10-slutprislistan.

Vad gäller märken är det dock andra som står ut, och har återkommit i auktionsflödet på klaravik.se mer ofta. Valmet har varit allra mest vanlig. 39 sålda skogsmaskiner under 2021 har burit Valmets logotyp. Närmast därefter kommer småländska fabrikören Rottne på 37.

Försäljningar av skogsmaskiner under 2021

Skogsmaskiner, summering av sålda:

Antal sålda 2020: 156
Antal sålda 2021: 228
Ökning: 46 %

Topplistan högsta slutpriser 2021:

1. Flishack Jenz HEM 821 Cobra hybrid: 4 800 000 kr
2. Skördare Komatsu 931XC: 3 800 000 kr
3. Skördare John Deere 1270 G: 2 270 000 kr
4. Skotare Komatsu XF855-2: 1 846 000 kr
5. Skotare Rottne F20D: 1 680 000 kr
6. Skotare Rottne F15: 1 680 000 kr
7. Skotare Komatsu 855: 1 550 000 kr
8. Kombimaskin Ponsse Buffalo Dual 8W med tillbehör: 1 500 000 kr
9. Skördare John Deere 1270 E: 1 350 000 kr
10. Skotare Ponsse Wisent: 1 350 000 kr

Topplistan, högsta slutpriser veteranmaskiner (årsmodell 1991 eller äldre):

1. Miniskotare Finntrac 3000 (1987): 365 000 kr
2. Skotare Valmet 832 med fällgripsåg (1987): 352 000 kr
3. Skotare Rottne Rapid 6WD-H (1987): 265 000 kr
4. Skotare Valmet 828 (1991): 262 000 kr
5. Gallringsskördare Timberjack FMG 0470 (1989): 230 000 kr
6. Skotare RK 66 Snorre (1976): 215 000 kr
7. Skotare Valmet 862 TD (1986): 210 000 kr
8. Skotare Ösa FMG 250 (1989): 210 000 kr
9. Skotare Rottne Blondin 750 (1984): 200 000 kr
10. Skotare Rottne Blondin 750 600 FD (1988): 191 000 kr

Klaravik ger företag och privatpersoner möjlighet att köpa begagnade maskiner, verktyg och fordon enkelt, tryggt och till rätt pris. Vårt mål är att förmedla vinnare i alla led. För våra säljande kunder jobbar vi nära med lokal förankring för en ansvarsfull affär. För våra köpare är vi marknadsplatsen som aldrig stannar, alltid med nya relevanta auktioner. Och för samhället bidrar vårt hållbara återbruk till att göra miljön en smula lyckligare. Win-win-win, helt enkelt. Varje vecka läggs tusentals nya objekt ut på auktion på vår webbplats klaravik.se till en besökssiffra som överstiger två miljoner varje månad.