2023-05-03 06:32Pressmeddelande

Blågula Bilen hittar fordon till Ukraina på Klaravik

Andriy Kachur, själv född i Ukraina, är en drivande kraft i organisationen Blågula Bilen som köper begagnade bilar i Sverige till förmån för militär och civila i Ukraina. Andriy Kachur, själv född i Ukraina, är en drivande kraft i organisationen Blågula Bilen som köper begagnade bilar i Sverige till förmån för militär och civila i Ukraina.

Bara sedan årsskiftet har välgörenhetsorganisationen Blågula Bilen köpt över 100 bilar som åkt raka vägen ner till att göra skillnad för ukrainsk militär och civilbefolkning. Flera av dem har Andriy Kachur, som är drivande i föreningen, hittat på Klaravik.

Andriy kom själv till Sverige från Ukraina som 13-åring 2001. Sedan dess har på håll tvingats bevittna hur hans tidigare hemland drabbats av olika angrepp från öst. Han har dock inte suttit på händerna, och bara sett på. I samband med oroligheterna på Krim-halvön 2014 engagerade han sig och organiserade manifestationer från Sverige. När krigsutbrottet blev verklighet i februari 2022 var det därför ingen tvekan. Han ville göra skillnad. Igen.
– Den här gången kände jag att jag ville hjälpa till mer i praktiken. Jag har många kontakter kvar i landet och ganska snabbt kom det fram att bilar, främst till militären, kunde göra stor skillnad. Vi har många bra begagnade bilar i Sverige till rimliga priser som också bidrog till att jag valde att fokusera på just det.

Har köpt över 100 bilar sedan årsskiftet

Sagt och gjort. Under 2022 köpte han sisådär 60 bilar som privatperson och forslade ner till Ukraina. Under senhösten krokade han arm med Take Aanstoot som grundat Blågula Bilen i samma syfte som Andriy; för att samla in bilar som kunde hjälpa till i kriget.
– Vi har verkligen växlat upp sedan dess. Bara sedan årsskiftet har vi köpt över 100 begagnade bilar, flera av dem på Klaravik. Det är jäkligt smidigt och bra med Klaravik. Dels finns det ett stort utbud och dels är det en väldigt enkel process att bilarna finns hos den säljande kunden, och inte på ett centralt lager, säger Andriy.

Dubbelhyttade pickuper hårdvaluta

Senast hittade Andriy en Mitsubishi L200 på Klaravik (ett köp som också Klaravik subventionerat).
– Ford Ranger, Nissan Navara och just Mitsubishi L200 är de tre modeller vi köper allra helst. Dubbelhytt, manuell växel och dieseldrivna är det som militären har som krav. Sedan köper vi in andra typer av bilar också såklart; brandbilar och ambulanser, inte minst.

Efter inköp väntar sedan transport till Lviv i västra Ukraina där en logistisk hub finns. Sedan åker bilarna bokstavligt talat ut i krig.
– Det är extremt krävande, men också extremt roligt att se att vi kan göra skillnad på det här viset med bilarna som få andra i organisationer i Europa kan göra. Ibland känner jag att jag ‘snurrar som en ekorre’ för att få ihop ordinarie jobb, två småbarn, familjeliv och det här. Men allt är värt det. För vi vet att det vi gjort och gör räddar livet på både militär och civila. Dessutom bidrar vi till det större syftet: att kriget ska få ett slut, avslutar Andriy Kachur.

Läs mer om Blågula Bilens arbete och gör en donation här!

David Kvicklund, Content Manager, david.kvicklund@klaravik.se, 054-774 52 31

Klaravik är marknadsplatsen för maskiner, verktyg och fordon. Vi ger företag och privatpersoner möjlighet att köpa begagnade maskiner, verktyg och fordon enkelt, tryggt och till rätt pris. Vårt mål är att förmedla vinnare i alla led. För våra säljande kunder jobbar vi nära med lokal förankring för en ansvarsfull affär. För våra köpare är vi marknadsplatsen som aldrig stannar, alltid med nya relevanta auktioner. Och för samhället bidrar vårt hållbara återbruk till att göra miljön en smula lyckligare. Win-win-win, helt enkelt. Klaravik Sverige & Danmark har ca 200 anställda, 400 000 registrerade budgivare och varje vecka läggs tusentals nya objekt ut på auktion. 2022 omsatte Klaravik 3,5 miljarder svenska kronor.