2022-08-26 07:15Pressmeddelande

Gyllene timmen-foton från Eva Edsjö auktioneras på Klaravik

Eva Edsjö visar upp sin känsla för ljus och förhöjd dokumentär känsla i fem nya verk på Klaravik. Eva Edsjö visar upp sin känsla för ljus och förhöjd dokumentär känsla i fem nya verk på Klaravik.

Hon har fotograferat Jay Z, First Aid Kit och Lionel Messi. Nu ser Eva Edsjö, med sin känsla för att hitta en förhöjd verklighet i det dokumentära, till att sätta ljus på yrkesgrupper bortom stora scener och stående ovationer.

Oavsett om Eva Edsjö ska fotografera kända personer eller “vanlisar” som i Klaraviks konstprojekt går hon in med samma inställning.
– Jag vill alltid skapa någon slags förhöjd verklighet, utan att iscensätta. Och att jag får en kontakt som gör att personen framför kameran blir bästa jag på bilden. När jag fotar artister kan det handla om att få dem “off guard”, utan deras vanliga pose. När det är mer ovana människor på bild är det mitt jobb att få dem avslappnade. Det spelar liksom ingen roll hur bra komposition eller ljus fotot har om porträttet i sig är stelt, säger Eva Edsjö.

Gillar att fånga “the golden hour”

I Klaraviks utställning medverkar hon med fem verk. Gemensamt för merparten är just ljuset. Fyra av fem bilder (på Fredrik och Mikael) är tagna den tid på dygnet som Eva själv kallar “the golden hour”.
– Det är den sista timmen eller stunden innan ljuset helt försvinner. Då ljuset är som mest magiskt, en kort, kort stund innan det blir helt mörkt. I skogen, som bilderna på Fredrik, tycker jag det blir särskilt fascinerande. Det GÅR inte att ljussätta så som det naturliga ljuset faller just där. 

Grustag i Hallunda blev till Arizona-öken

Det femte porträttet på Erika i grustaget i Hallunda ställde andra krav. Men Evas farhågor om miljön kom dessbättre att krossas.
– Kan ett grustag verkligen bli spännande, tänkte jag. Men det såg ju så häftigt ut! Det kändes som vi var i typ Arizona, säger hon och fortsätter:
– Alla som var med; Micke, Fredrik och Erika var verkligen så bjussiga och engagerade, trots att det var en ovan situation för dem. Det är väldigt kul att Klaravik lyfter fram personer och yrkesgrupper som normalt kanske inte syns, eller får den här typen av uppmärksamhet.

Alla auktioner som pågår på klaravik.se just nu avslutas med vernissage på fredagskvällen den 2 september på Rotnäs gård, utanför Karlstad. Syftet är att “Människan bakom maskinen”-projektet ska ge barn- och ungdomsidrotten ett tillskott.
– Det mest fantastiska av allt är just idén. Vi har själva barn som idrottar och inte bara rörelsen – utan också sammanhanget – som sporten ger är så viktigt, avslutar hon. 


Om Klaravik

Klaravik är marknadsplatsen för maskiner, verktyg och fordon. Vi ger företag och privatpersoner möjlighet att köpa begagnade maskiner, verktyg och fordon enkelt, tryggt och till rätt pris. Vårt mål är att förmedla vinnare i alla led. För våra säljande kunder jobbar vi nära med lokal förankring för en ansvarsfull affär. För våra köpare är vi marknadsplatsen som aldrig stannar, alltid med nya relevanta auktioner. Och för samhället bidrar vårt hållbara återbruk till att göra miljön en smula lyckligare. Win-win-win, helt enkelt. Klaravik Sverige & Danmark har 190 anställda, 390 000 registrerade budgivare och varje vecka läggs tusentals nya objekt ut på auktion. 2021 omsatte Klaravik drygt 3 miljarder svenska kronor.


Kontaktpersoner

Karin Malmberg
CMO
Karin Malmberg