2021-12-16 09:43Pressmeddelande

Idrott och entreprenörskap för alla – Klaravik ger julklapp till Fritidsbanken och Hand in Hand

Klaravik ger årets julklapp till Fritidsbanken som lånar ut idrottsutrustning kostnadsfritt och till Hand in Hand som bekämpar fattigdom genom entreprenörskap.Klaravik ger årets julklapp till Fritidsbanken som lånar ut idrottsutrustning kostnadsfritt och till Hand in Hand som bekämpar fattigdom genom entreprenörskap.

Lokal närvaro och entreprenörskap är två av Klaraviks stora hjärtefrågor. Och under årets Klaravik-gran förenas dessa två. Vi ger årets julgåva till Fritidsbanken där folk i alla åldrar kan låna sportutrustning kostnadsfritt och till Hand in Hand som bekämpar fattigdom genom entreprenörskap.

Fritidsbanken är liksom Klaravik ett värmländskt initiativ, som liksom Klaravik hjälper till att cirkulera begagnat för ett hållbart återbruk. I Fritidsbankens fall med sport- och friluftsutrustning. Sedan starten 2013 har över en miljon utlån av prylar gjorts och idag finns Fritidsbanken på 109 platser i landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Med folkhälsa för alla som målbild.
– Vi är glada och tacksamma över bidraget från Klaravik. 2021 har varit ett rekordår för Fritidsbanken och vi har goda förhoppningar om att trenden håller i sig under 2022. Då kommer vi bland annat att prova att låta elever och personal driva egna fritidsbanker på skolan för att öka den fysiska aktiviteten på rasterna. Vi fortsätter även satsningen på parasportutrustning och fritidshjälpmedel. Satsningar där Klaraviks bidrag kommer väl till pass, säger Henric Byström, kommunikationschef på Fritidsbanken Sverige.

170 kvinnor får utbildning i entreprenörskap

Att stimulera glädje och framtidstro gäller även för Hand in Hand som får Klaraviks andra julgåva. För Hand in Hand är entreprenörskap verktyget som långsiktigt ska hjälpa till att förbättra livsförhållanden i länder som Indien, Kenya och Zimbabwe.

– Den här julklappen är så otroligt viktig för de människor som drabbats allra hårdast av pandemin. Många företag har fått använda stora delar av sitt sparande eller sälja av sina produktiva tillgångar för att klara sig. Vi vet att barnäktenskap och barnarbete, våld mot kvinnor men också hungern har ökat i världen under de senaste två åren. Världens allra fattigaste måste få stöd att komma igen. Och då är det här bidraget så viktigt – och välkommet, säger Stina Götbrink, generalsekreterare på Hand in Hand, och fortsätter:
– Med hjälp av Klaraviks stöd kan Hand in Hand träna ungefär 170 kvinnor i entreprenörskap så att de kan förbättra levnadsvillkoren för sig och sina familjer.

“Tror på idrotten som förenande kraft”

För Klaravik är julklapparna ett sätt att stötta satsningar som på olika sätt ligger företaget varmt om hjärtat.
– Vi tror på idrotten som förenade kraft i lokalsamhället och för folkhälsan i stort. Fritidsbanken gör ett fantastiskt arbete på den punkten. Att idrotta ska aldrig vara en kostnadsfråga och där gör Fritidsbanken med sitt återbruk stor nytta som vi vill bidra till. Entreprenörer som vill framåt, trots att oddsen kan vara emot dem, är också en en målgrupp vi vill uppmärksamma. Vi är själva ett ungt företag och vet vilken skillnad nätverk och utbildning kan göra när fina företagsresor tar sin början. Därför känns det helt perfekt att ge en julklapp även till Hand in Hand och deras arbete, säger Christian Lenander, vd på Klaravik.

Ämnen: Klaravik

Klaravik ger företag och privatpersoner möjlighet att köpa begagnade maskiner, verktyg och fordon enkelt, tryggt och till rätt pris. Vårt mål är att förmedla vinnare i alla led. För våra säljande kunder jobbar vi nära med lokal förankring för en ansvarsfull affär. För våra köpare är vi marknadsplatsen som aldrig stannar, alltid med nya relevanta auktioner. Och för samhället bidrar vårt hållbara återbruk till att göra miljön en smula lyckligare. Win-win-win, helt enkelt. Varje vecka läggs tusentals nya objekt ut på auktion på vår webbplats klaravik.se till en besökssiffra som överstiger två miljoner varje månad.