Att göra mål. Att få jubla tillsammans. Och kanske fira en seger. Många är de barn och unga som hittar sin hemmaplan i sportens värld. Men för unga med synnedsättning, rörelsenedsättning och intellektuell funktionsnedsättning är den platsen långt ifrån självklar. Tvärtom. Sedan pandemin har parasporten tappat 25 procent av alla utövare. Nu ska Klaravik, genom sponsringsprojektet Klaravik Plan, skapa fler startplatser i parasporten.
Klaravik Plan är sponsringsprojektet som etablerades 2022 och som sedan dess gett sponsring till över 250 svenska föreningar med fokus på barn- och ungdomsidrott. För att skapa hållbara samhällen och bidra till gemenskap, med sporten som verktyg, i hela landet. Ifjol tog Klaravik Plan ett helhetsfokus för svensk flickhockey. Och även i år är det en specifik målgrupp i planens mittcirkel. Idag öppnar Klaravik upp för en ansökningsperiod där alla parasportsatsningar med fokus på barn och unga kan söka sponsring, där 20 föreningar får dela på 430 000 kronor. Så att parasporten kan växa. För behovet finns och är onekligen skriande.
Sedan pandemin har 25 procent av alla aktiva i parasporten slutat. Det kan ställas i kontrast till all övrig idrott där antal utövare nu, totalt sett trumfar läget före pandemin.
– Med den bakgrunden kändes det självklart. Att bidra till att rita upp en ny spelplan i parasporten känns otroligt motiverande och viktigt, säger Karin Malmberg, CMO på Klaravik.
Parakeringen – uppropet för parasporten på Bergvik köpcenter.
För att öka engagemanget gör också Klaravik ett upprop tillsammans med Bergvik köpcenter. Vid köpcentret finns nu Sveriges första "parakering" – en särskild parkeringsplats som markerar och uppmanar besökare till att swisha valfri summa till Parasportförbundet. Under löningshelgen (lördag-söndag, 24-25 maj) bidrar även alla bilar automatiskt: en krona per parkering går till Parasportförbundet. En gåva som kommer från Bergvik köpcenter.
– Det är viktigt för oss att skapa samarbeten som känns i hjärtat – och det gör verkligen detta. Inom parasporten finns många förebilder som bär på en otrolig kämparglöd, glädje och passion. Det är på riktigt och så otroligt häftigt. Vi vill visa vad vårt hjärta klappar för – gemenskap, mångfald och eldsjälar, säger Olof Ljungberg Centrumchef, Bergvik.
David Kvicklund, Content & PR Manager, david.kvicklund@klaravik.se, 054-774 52 31
Klaravik är marknadsplatsen för maskiner, verktyg och fordon. Vi ger företag och privatpersoner möjlighet att köpa begagnade maskiner, verktyg och fordon enkelt, tryggt och till rätt pris. Vårt mål är att förmedla vinnare i alla led. För våra säljande kunder jobbar vi nära med lokal förankring för en ansvarsfull affär. För våra köpare är vi marknadsplatsen som aldrig stannar, alltid med nya relevanta auktioner. Och för samhället bidrar vårt hållbara återbruk till att göra miljön en smula lyckligare. Win-win-win, helt enkelt. Klaravik Group (Klaravik Sverige, Danmark och Finland) har över 300 medarbetare, fler än 600 000 registrerade budgivare och varje vecka läggs tusentals nya objekt ut på auktion. 2024 hade Klaravik Sverige en auktionsomsättning på 4,5 miljarder svenska kronor.