2023-06-08 07:03Pressmeddelande

Lejontåg flyttar till Småland – och blir älg i Hälge-skrud

Försäljningen på Klaravik gör at Lions tåg i Avesta flyttar till Småland och byter skepnad. Snart rullar tåget i Hälge älg-utstyrsel i Kosta safaripark. Försäljningen på Klaravik gör at Lions tåg i Avesta flyttar till Småland och byter skepnad. Snart rullar tåget i Hälge älg-utstyrsel i Kosta safaripark.

Kungen av djungeln blir till skogens konung. Ja, den osannolika makeovern blir nu verklighet när Lions Avestas turisttåg flyttar till Kosta i Småland och transformeras till Hälge älg i safariparkmiljö. Pengarna från försäljningen på Klaravik gör också att Lions kan säkra vattentillgången för fler i Somalia genom sitt välgörenhetsarbete.

Lions Avesta har haft tåget, som nyligen alltså såldes på Klaravik, i ett par decennier. Lokets ursprung går tillbaka ända till 1978 och kommer med vagnar anpassade för sightseeing-turer.
– Vi har kört tåget under helger på somrarna här i Avesta, vilket har varit väldigt uppskattat. Men allt har sin tid, konstaterar Mattias Öberg, på Lions Avesta, och fortsätter:
– Därför var det superroligt att se att intresset för försäljningen var så pass stort. Pengarna (slupriset på 58 000 kronor, red. anm) kommer göra att vi kan borra ett nytt vattenhål i Somalia, bland annat. Oerhört värdefullt helt enkelt.

En Hälge i safariparken

Efter försäljningen står det också klart att lejontåget byter skepnad – och blir till en välbekant älg i Småland. Vinnaren av tåget är Destination Kosta, som i hjärtat av Glasbruket driver olika verksamheter som lockar besökare till området. Här finns Kosta safaripark som stoltserar med att vara den enda parken i världen där man kan möta Europas största landlevande däggdjur, inte minst älgar, i sin naturliga miljö. Det är här, i hjärtat av parken, som tåget rullar vidare – i Hälge älg-outfit.
– Det lär bli helt unikt. Precis som våra älgar i parken trivs Hälge allra bäst i storskogen. Så det känns passande att han får bli en naturlig del av parken genom tåget, berättar köparen Emil A Jansson, på Destination Kosta.

Tågar in redan i sommar

Hälge älg-serien, som skapades av tecknaren Lars Mortimer 1991, är än idag synlig i sisådär 80 dagstidningar runt om i Norden. Och redan till sommaren är tanken att Hälges mule ska kunna siktas i Kosta safaripark.
– Det ska bli väldigt kul att se slutresultatet av lackeringen och vi ser väldigt mycket fram emot att låta våra besökare ta plats i tåget i sommar, avslutar Emil A Jansson.

Klaravik är marknadsplatsen för maskiner, verktyg och fordon. Vi ger företag och privatpersoner möjlighet att köpa begagnade maskiner, verktyg och fordon enkelt, tryggt och till rätt pris. Vårt mål är att förmedla vinnare i alla led. För våra säljande kunder jobbar vi nära med lokal förankring för en ansvarsfull affär. För våra köpare är vi marknadsplatsen som aldrig stannar, alltid med nya relevanta auktioner. Och för samhället bidrar vårt hållbara återbruk till att göra miljön en smula lyckligare. Win-win-win, helt enkelt. Klaravik Sverige & Danmark har ca 200 anställda, 400 000 registrerade budgivare och varje vecka läggs tusentals nya objekt ut på auktion. 2022 omsatte Klaravik 3,5 miljarder svenska kronor.