2024-05-07 11:47Pressmeddelande

Livslång dröm blir verklighet – nu sluts cirkeln för hjältemackapären vid Hornborgasjön

En osannolik boomerang till historia! I över 30 år har danska familjeföretaget Skou Finsen känt till och drömt om den unika maskinen vid Hornborgasjön. Nu är den deras, efter köpet på Klaravik. En osannolik boomerang till historia! I över 30 år har den danska familjen Skou Finsen känt till och drömt om den unika maskinen vid Hornborgasjön. Nu är den äntligen deras, efter köpet på Klaravik.

Snacka om kretslopp! På 1980-talet såg danske Lasse Skou till att fixa vasstak i Hornborgasjön. Och i över 30 år har han, och hela familjeföretaget från Rønne, drömt om att göra den unika maskinen vid Hornborgasjön till sin en vacker dag. Och nu förverkligar hans barnbarn Valdemar och Sebastian den långvariga drömmen på vassast tänkbara sätt: genom att göra hjältemackapären från Hornborga till sin.

Ibland är världen liten. I tre generationer har familjen Skou Finsen från danska Rønne på Bornholm skördat vass och gjort vasstak. Lika lång är relationen med Hornborgasjön. För redan på 1980-talet levererade Lasse Skou vass till ett fågeltorn vid Hornborga. Hornborgasjön var i det läget på god väg att återupprätta sin status som fågelparadis. Men en viktig knäckfråga var kvar att lösa. Vassen som höll på at ta över våtmarkerna behövde få en långsiktig lösning och tas om hand. Lösningen blev den åttahjuliga och flytande mackapär som kunde specialbyggas – från just Danmark. Om familjen Skou Finsen var en avgörande pusselbit? Det kan du tro.
– Vår farfar (Lasse) blev införstådd i utmaningarna med vassen när han besökte Hornborgasjön på 1980-talet. Och när den specialbyggda maskinen skulle bli till hjälpte han Seiga (tillverkaren i Danmark) i processen, säger Valdemar Finsen, 21-åringen som sköter den dagliga driften hos MVS Service Udlejning tillsammans med broder Sebastian och pappa Søren.

En 30 år gammal dröm blir verklighet

När maskinen såg dagens ljus på 1990-talet var familjen inte sena med att göra resan till Hornborgasjön.
– Min farfar och pappa var hänförda från första stund. Och ända sedan dess har pappa drömt om att göra maskinen till vår.

Relationen med Hornborgasjön och fascinationen kring maskinen har hållits levande genom decennierna. Inte minst tack vare den geografiska närheten. Företaget har under alla år nämligen skördat sin vass intill Tåkerns naturreservat i Östergötland. Bara några mil fågelvägen från Hornborgasjön.
– Vi gjorde renoveringsarbete på Naturum Hornborgasjöns tak så sent som häromåret. Och när vi fick höra att den åttahjuliga maskinen skulle säljas på Klaravik blev vi otroligt exalterade, säger Valdemar vidare.

En alternativ julafton att minnas

Budgivningen blev tät och intensiv men när allt var sagt och gjort stod det klart att det danska familjeföretaget gjort drömmaskinen till sin för 328 000 kronor. En över 30 år lång längtan var över.
– Det var rena rama julaftonsstämningen. Det här blir utan tvekan kronjuvelen i vårt företag som ger oss nya förutsättningar att driva företaget in i framtiden. Om farfar hade kunnat se oss nu hade han varit mäkta stolt, detta är verkligen minnesvärt för oss alla, avslutar Valdemar Finsen.

David Kvicklund, Content Manager Klaravik, david.kvicklund@klaravik.se, 054-774 52 31

Ämnen: Klaravik

Klaravik är marknadsplatsen för maskiner, verktyg och fordon. Vi ger företag och privatpersoner möjlighet att köpa begagnade maskiner, verktyg och fordon enkelt, tryggt och till rätt pris. Vårt mål är att förmedla vinnare i alla led. För våra säljande kunder jobbar vi nära med lokal förankring för en ansvarsfull affär. För våra köpare är vi marknadsplatsen som aldrig stannar, alltid med nya relevanta auktioner. Och för samhället bidrar vårt hållbara återbruk till att göra miljön en smula lyckligare. Win-win-win, helt enkelt. Klaravik Sverige & Danmark har över 200 medarbetare, 400 000 registrerade budgivare och varje vecka läggs tusentals nya objekt ut på auktion. 2023 hade Klaravik en auktionsomsättning på 3,9 miljarder svenska kronor.