2024-08-29 05:56Pressmeddelande

Nu lämnar Johans amerikanska tågboende hemma-ranchen

Johan Falks unika tågboende ska nu rulla mot nästa station – auktioneras på Klaravik.Johan Falks unika tågboende ska nu rulla mot nästa station – auktioneras på Klaravik.

Vill du få boendeuthyrningen att gå som på räls? Nu finns ett sällsynt tillfälle. Efter tre år med toppbetyg från svenska och utländska gäster säljer Johan Falk i Kungsbacka sin unika tåg-skapelse. En järnvägsvagn, inspirerad av amerikanska 1800-talsvagnar, auktioneras just nu på Klaravik.

Resan tar sin början 2017. Johan Falk och hans familj hade ett tag varit nyfikna på att erbjuda en boendeuthyrning i den lantliga idyllen på västkusten. Attefallshus var på tal, men...
– Sådana finns det väldigt många av. Då kom jag på idén om att bygga en järnvägsvagn, som i stil skulle efterlikna amerikanska tågvagnar som användes runt 1860-1880, säger tågkreatören Johan Falk, och konstaterar:
– Det blev inget Attefallshus i mängden i alla fall.

Efter tre år av planering, insamling av material (inklusive tågräls), byggprojekt och inredningsfix stod den fascinerande tågvagnen färdig 2020.
– Det var fantastiskt kul. Hela den processen; att gå från vision till färdigt “hus” på 54 kvadratmeter var en sanslös upplevelse.

4,9 i snittbetyg från gäster

Under de tre senaste somrarna (2022-2024) har det unika tågboendet gjort sig populärt på Airbnb. Och med 4,92 i snittbetyg har vitsorden gett nya gäster, från när och fjärran.
– Många har uppskattat läget och tyckt det varit mysigt att bo intill hagen med hästarna. Sedan har boendet i sig och det faktum att det verkligen är one-of-a-kind varit en stor del av berömmet. Många har gillat det spektakulära i bygget, och att det är så gott om plats och samtidigt har alla bekvämligheter.

Nu ska dock Johans finurliga fullträff rulla till mot en ny station.
– Det hade varit väldigt roligt om någon stor camping såg chansen att krydda anläggningen med en annorlunda upplevelse som sticker ut. Som ett “showcase”. Eller varför inte hos någon som skapar en hotellverksamhet med järnvägstema?

Auktionen på Klaravik avslutas den 4 september.

David Kvicklund, Content Manager Klaravik, 054-774 52 31, david.kvicklund@klaravik.se

Ämnen: Klaravik

Klaravik är marknadsplatsen för maskiner, verktyg och fordon. Vi ger företag och privatpersoner möjlighet att köpa begagnade maskiner, verktyg och fordon enkelt, tryggt och till rätt pris. Vårt mål är att förmedla vinnare i alla led. För våra säljande kunder jobbar vi nära med lokal förankring för en ansvarsfull affär. För våra köpare är vi marknadsplatsen som aldrig stannar, alltid med nya relevanta auktioner. Och för samhället bidrar vårt hållbara återbruk till att göra miljön en smula lyckligare. Win-win-win, helt enkelt. Klaravik Group (Klaravik Sverige, Danmark och Finland) har över 200 medarbetare, 460 000 registrerade budgivare och varje vecka läggs tusentals nya objekt ut på auktion. 2023 hade Klaravik Sverige en auktionsomsättning på 3,9 miljarder svenska kronor.