2024-08-16 08:46Pressmeddelande

Ovanlig bjässe till kulttraktor på auktion

Nu säljs det ovanliga traktormonstret Parca 714 på Klaravik. Nu säljs det ovanliga traktormonstret Parca 714 på Klaravik.

När den kom på 1960-talet var den Västeuropas största traktor. Den svensktillverkade Parca 714 var en storslagen gigant som skulle ta över världen. Idag finns bara ett fåtal exemplar kvar. Nu säljs en av de överlevande dinosaurierna på Klaravik.

Bakom försäljningen finns Klaraviks säljande kund Dan Andersson i Vänersborg. Som kommit att bli något av en “Parca-arkeolog”. För några år sedan sålde han ett annat exemplar av den mycket ovanliga traktorn – och nu är det dags igen.
– Det är ett verkligt kultobjekt. Och när den kom var det en revolutionerande traktor, med sina fyra stora hjul och sexcylindriga motor. Idag är den framförallt ett samlarobjekt förstås, säger Dan Andersson, och fortsätter:
– Mig veterligen tillverkades bara 35 stycken då det begav sig, och jag tippar på betydligt färre finns kvar numera. Så att jag har ägt två olika exemplar känns häftigt. Om jag kan hitta ett tredje? Det skulle förvåna mig, haha.

Landar hos ny samlare?

Dans nuvarande Parca-traktor är nummer 26 i serietillverkningen från ASJ, Svenska Järnvägsverkstäderna (från 1969).
– Jag hoppas att den hamnar hos en samlare brinner för Parca-nostalgin. Det hade varit kul.

Att samlartraktorer från förr, inte minst ovanliga sådana, är på modet råder det ingen tvekan om. Exemplaret som Dan sålde för några år sedan hittade en ny ägare för drygt 200 000 kronor, sin ålder till trots. Trots att Dan kan titulera sig som en Parca-fyndare är det andra traktorer som får hans hjärta att bulta lite extra hårt:
– Volvo BM 810 har något speciellt. Sedan är jag också svag för de amerikanska stordragarna. White Field Boss-traktorerna är riktigt mäktiga.

Auktionen av Parca 714-traktorn avslutas onsdagen den 21 augusti.

Klaravik är marknadsplatsen för maskiner, verktyg och fordon. Vi ger företag och privatpersoner möjlighet att köpa begagnade maskiner, verktyg och fordon enkelt, tryggt och till rätt pris. Vårt mål är att förmedla vinnare i alla led. För våra säljande kunder jobbar vi nära med lokal förankring för en ansvarsfull affär. För våra köpare är vi marknadsplatsen som aldrig stannar, alltid med nya relevanta auktioner. Och för samhället bidrar vårt hållbara återbruk till att göra miljön en smula lyckligare. Win-win-win, helt enkelt. Klaravik Group (Klaravik Sverige, Danmark och Finland) har över 200 medarbetare, 460 000 registrerade budgivare och varje vecka läggs tusentals nya objekt ut på auktion. 2023 hade Klaravik Sverige en auktionsomsättning på 3,9 miljarder svenska kronor.