2025-06-26 08:00Pressmeddelande

Rekordår för återbruk – Klaraviks kunder undviker koldioxidutsläpp motsvarande 49 varv runt jorden

Nu presenterar Klaravik sitt hållbarhetsarbete för 2024 – en genomgång som visar på nya framsteg och sätter fingret på utvecklingsområden.Nu presenterar Klaravik sitt hållbarhetsarbete för 2024 – en genomgång som visar på nya framsteg och sätter fingret på utvecklingsområden.

Under 2024 auktionerades rekordmånga 145 000 objekt på Klaravik – vilket är mer än någonsin. Dessutom visar årets summering av företagets hållbarhetsarbete att trivseln på företaget är rekordhög och att de sociala engagemangen; med Fritidsbanken, Min Stora Dag och idrottssponsring som byggstenar fortsätter att öka.

Med återbruk som affärsidé har Klaravik länge verkat för att begagnade verktyg, maskiner och fordon ska gå istället för att stå. Nu visar företagets ESG-rapport “Vår väg mot hållbarhet” för 2024 att hållbarhetsambitionerna också lett till förändring på sista raden.  

Rekordstort återbruk  

Under året auktionerades 145 000 begagnade objekt, en ökning med 21 procent jämfört med föregående år. Genom företagets klimatberäknare synliggjordes också besparingar motsvarande 390 000 ton koldioxidutsläpp* – ett kvitto på att återbruk, och köp av begagnat istället för nytt, verkligen gör skillnad. Som en jämförelse motsvarar 390 000 CO-utsläpp 49 varv runt jorden med en bensinbil. Klimatberäkningen fanns, under 2024, tillgänglig på 16 procent av de sålda objekten på Klaravik – vilket gör att siffran för undvikna koldioxidutsläpp genom begagnatköp på Klaravik i praktiken också är ännu högre.  

Nya satsningar inom social hållbarhet 

Klaraviks arbete för social hållbarhet är en boll som fortsätter att rulla, med ökat passningstempo. Inom ramen för sponsringsinitiativet Klaravik Plan riktades fokus till tjejhockeyn som lyftes genom Sveriges genom tiderna största satsning för målgruppen. Samarbetet med Fritidsbanken har pågått under flera år och barn- och ungdomssatsningen på det sociala området förstärktes under 2024 med att Klaravik också ingick nytt samarbete och gav julgåva till Min Stora Dag.   

Nöjda medarbetare bidragande faktor till tillväxt 

21 medarbetare bytte tjänst internt inom företaget, vilket markerar ett aktivt arbete för tillit och tillväxt inifrån. Trivseln bland medarbetarna stödjs också av andra resultat: med en eNPS (employee Net Promoter Score) som uppgick till 57 är det tydligt att folk i allmänhet trivs på Klaravik. 
– Att vi har ett rekordår, sett till försäljning, bakom oss hänger tätt samman med att vi får våra medarbetare att växa och trivas. Det är otroligt viktigt. För den interna stoltheten tror jag också det betyder mycket att vi ger tillbaka i den mån vi kan: till ungdomsidrotten genom vår sponsring, inte minst, säger Carita Nero, CEO på Klaravik, och avslutar:  
– Än är vi inte perfekta, men vi fortsätter att ta nya kliv på hållbarhetsområdet, vilket rimmar väl med vårt förhållningssätt i stort: att alltid vilja bli bättre! 

*=Uträkningen baseras på vad budgivare potentiellt har undvikit i koldioxidutsläpp genom att köpa specifika objekt begagnat på klaravik.se istället för nyproducerat. Bakom beräkningen står Anthesis Group, ett hållbarhetsinriktat företag som utvecklat den koldioxid- och resurskalkylator som, bland annat, Klaravik använder. 
 


Om Klaravik

Klaravik är marknadsplatsen för maskiner, verktyg och fordon. Vi ger företag och privatpersoner möjlighet att köpa begagnade maskiner, verktyg och fordon enkelt, tryggt och till rätt pris. Vårt mål är att förmedla vinnare i alla led. För våra säljande kunder jobbar vi nära med lokal förankring för en ansvarsfull affär. För våra köpare är vi marknadsplatsen som aldrig stannar, alltid med nya relevanta auktioner. Och för samhället bidrar vårt hållbara återbruk till att göra miljön en smula lyckligare. Win-win-win, helt enkelt. Klaravik Group (Klaravik Sverige, Danmark och Finland) har över 300 medarbetare, fler än 600 000 registrerade budgivare och varje vecka läggs tusentals nya objekt ut på auktion. 2024 hade Klaravik Sverige en auktionsomsättning på 4,5 miljarder svenska kronor.


Kontaktpersoner

David Kvicklund
Content & PR Manager
David Kvicklund