2020-10-21 08:00Pressmeddelande

Sällsynt Corvette blänker vidare i Arvika

null

I Sverige finns en enda Chevrolet Corvette 427 L89. Och vilket exemplar sen! Nyligen såldes den unika bilen i det välbevarade skicket från 1969 på Klaravik. För 640 000 kr rullar den nu vidare i Lars Sundins ägo i Arvika. På Klaravik är Lars köp ett tecken i tiden. Försäljningen av samlarbilar har ökat markant de senaste åren och varje vecka syns gott om nya veteraner i auktionsflödet.

Lars, som driver maskinföretaget Rackstad Bil & Delar, gav sig in budgivningen i sista stund.

– Jag ramlade över auktionen av en slump med någon dag kvar, bara. Och bilen fångade mig direkt. Jag är egentligen ingen Corvette-älskare, men just det här exemplaret hade verkligen något extra. Inte minst tack vare hur mycket som faktiskt var i original.

Chevrolet Corvette 427 L89 är sannerligen ingen vanlig bil. Totalt tillverkades den i 390 exemplar då det begav sig. Mest troligt är också Lars just köpta bil den enda i Sverige.

– Det var också en del av tjusningen till att jag gav mig in i budgivningen från första början. Den har också rullat i Sverige sedan 1976, och det är fint att det fortsätter så. Jag tror både jag och säljaren uppskattade det faktumet.

Många delar veteranbilsintresset

På Klaravik gasar veteranbilarna allt oftare in och ut på auktionsplattformen. Jämfört med helåret 2018 har antalet sålda bilar som är 30 år eller äldre redan ökat med över 200 procent. Och då återstår flera månaders försäljning.

– Vår “vanliga” målgrupp inom entreprenad, lantbruk och skogsbruk delar veteranbilsintresset varför vi har gjort en medveten satsning på segmentet. Vi kan se på antal bud och besökssiffror att det varit en god idé, vi blir ett naturligt alternativ för de som redan köper och säljer maskiner hos oss. Att klaravik.se har två miljoner besök per månad är förstås inte heller en nackdel. Det är ett bra skyltfönster, säger Christian Lenander, vd på Klaravik.

För Lars Sundin väntar nu härliga turer i sitt nytillskott till skinande kärra. Men som han själv uttrycker saken:

– Jag kommer att köra den med måtta ändå. För speciella tillfällen. Den är jäkla snygg att bara titta på, lite som ett smycke.

David Kvicklund, david.kvicklund@klaravik.se, 073-474 77 72

Klaravik ger företag och privatpersoner möjlighet att köpa begagnade maskiner, verktyg och fordon enkelt, tryggt och till rätt pris. Vårt mål är att förmedla vinnare i alla led. För våra säljande kunder jobbar vi nära med lokal förankring för en ansvarsfull affär. För våra köpare är vi marknadsplatsen som aldrig stannar, alltid med nya relevanta auktioner. Och för samhället bidrar vårt hållbara återbruk till att göra miljön en smula lyckligare. Win-win-win, helt enkelt. Varje vecka läggs tusentals nya objekt ut på auktion på vår webbplats klaravik.se till en besökssiffra som överstiger två miljoner varje månad.

Christian Lenander
Christian Lenander