2024-02-09 07:30Pressmeddelande

Theo 4 år – världens yngste grävmaskinist?

Grävmaskinisternas Mozart? Ja, nog får Théodore Nähl i Österåker betraktas som något av ett underbarn i maskinvärlden.Grävmaskinisternas Mozart? Ja, nog får Théodore Nähl i Österåker betraktas som något av ett underbarn i maskinvärlden.

Det ska börjas i tid. En som lever efter den devisen fullt ut är Théodore Nähl i Österåker. Redan som bebis började han intressera sig för pappa Dennis grävmaskiner. Och nu – som “rutinerad” 4-åring – är han smått fullfjädrad som grävmaskinist. Nu finns en av Theos (och pappa Dennis) maskiner ute på auktion på Klaravik.

Medan andra leker skopa i sandlåda och kör leksakbilar har Theo funnit kärleken till maskiner i skala 1*1.
– Han började åka med i grävmaskinen i mitt knä redan som väldigt liten och successivt har han fått hantera spakarna och köra mer på riktigt, säger pappa Dennis och fortsätter:
– Det har varit otroligt att se och häftigt att inse hur mycket en fyråring kan lära sig när intresset finns där.

Sådan far, sådan son

Dennis är inte bara pappa för Theo. Sonens ögon glimrar lite särskilt när hans jobb som föredömlig grävmaskinist kommer på tal.
– Han säger att han ska “bli lika bra som pappa”. Och ja, han närmar sig väldigt snabbt, haha.

Mestadels har Theo spakat minigrävmaskiner, men han har också känt och klämt på den större Takeuchi-grävmaskin som pappa Dennis företag nu säljer på Klaravik. Med tanke på Theos brinnande intresse för brummande motorer är det en grävmaskin som kommer med mycket kärlek.
– Han älskar verkligen varje stund i hytten på en maskin. Och hans konskvenstänk är fascinerande bra just i den situationen. Sedan är det klart att vi som vuxna har ett stort säkerhetsansvar. Vi låter såklart inte Theo köra på annat än platt underlag, och har alltid koll på vad han gör – och hjälper honom att förstå sina begränsningar.

Yngst i hela världen?

Och titeln “världens yngste grävmaskinist”, ja, den aspirerar Theo på.
– Ja, så kan det mycket väl vara. På nätet har vi sett ett turkiskt barn köra, eller åtminstone hantera, en lastbil i väldigt ung ålder. Men när det kommer till grävmaskin har vi inte stött på någon yngre än Theo.

Och vad Theo ska bli när han blir stor? Ja, det svaret behöver vi nog inte precisera...

Nyfiken på att följa Theos framfart på närmare håll? Kika in "Theodiggity" på Instagram och Youtube.

Klaravik är marknadsplatsen för maskiner, verktyg och fordon. Vi ger företag och privatpersoner möjlighet att köpa begagnade maskiner, verktyg och fordon enkelt, tryggt och till rätt pris. Vårt mål är att förmedla vinnare i alla led. För våra säljande kunder jobbar vi nära med lokal förankring för en ansvarsfull affär. För våra köpare är vi marknadsplatsen som aldrig stannar, alltid med nya relevanta auktioner. Och för samhället bidrar vårt hållbara återbruk till att göra miljön en smula lyckligare. Win-win-win, helt enkelt. Klaravik Sverige & Danmark har över 200 medarbetare, 400 000 registrerade budgivare och varje vecka läggs tusentals nya objekt ut på auktion. 2023 omsatte Klaravik 3,9 miljarder svenska kronor.