2022-08-22 08:05Pressmeddelande

Unik konst från Thron Ullberg, Anna Clarén och Eva Edsjö på auktion – alla pengar till idrotten

Konst från Anna Clarén, Eva Edsjö och Thron Ullberg auktioneras just nu på Klaravik. Konst från Anna Clarén, Eva Edsjö och Thron Ullberg auktioneras just nu på Klaravik.

Tillsammans med tre av Sveriges mest kända fotografer auktioneras just nu 23 verk – alla i ett exemplar – under parollen “Människan bakom maskinen” på Klaravik. Alla pengar från vinnande bud går till svensk barn- och ungdomsidrott. För levande och hållbara samhällen i hela Sverige.

I  “Människan bakom maskinen” syns några av Klaraviks kunder, fotograferade av Anna Clarén, Eva Edsjö och Thron Ullberg. Konstprojektet är en hyllning till yrkesgrupper som normalt inte får varken stort strålkastarljus eller syns i konstsammanhang särskilt ofta. Syftet är också att bidra till deras vardag och lokalsamhälle – genom idrotten. Summan för varje segerbud går nämligen oavkortat till barn- och ungdomsidrotten, där den som vinner auktionen får önska vilken förening (eller föreningar) som ska sponsras.
– Vi tror att idrotten är det bästa sättet att skapa gemenskap, bidra till god hälsa, integration och trivsel. Det är också något som förenar många av våra kunder, i både landsbygd och större städer, säger Christian Lenander, vd på Klaravik, och fortsätter:
– Sedan känns det otroligt kul att lyfta fram kunderna på det här helt unika sättet, med hjälp av Sveriges allra bästa fotografer.

“Unika tidsdokument”

Uppdraget till alla konstnärer var konstnärlig frihet. För den som känner till Anna Clarén, Eva Edsjö och Thron Ullberg är alla verk därför karakteristiska, med igenkänning av tidigare arbeten. Dessutom helt unika med endast ett exemplar på auktion. I Thron Ullbergs fall blir det allra första gången hans foto kommer i 1/1 med åtta olika bilder på auktion.
– Det blir inte mer unikt än så. Du blir garanterat ensam om att ha tavlan på väggen. Exklusiviteten gör det också till rätt speciella tidsdokument, säger Thron Ullberg, som med sina speciella stil tidigare fotat allt från Sara Danius till Kungafamiljen och Zara Larsson.

Drömska bilder på nytt sätt

För Anna Clarén, som under åren stått för flera uppmärksammade verk, där inte sällan nära och kära porträtterats i det vardagliga, kommer nu hennes drömska toner och vemodiga touch fram på ett nytt sätt i tio olika bilder.
– Jag upplever att alla jag träffade sätter stolthet i sina rötter och sitt ursprung. Och att hela livsstilen är motsatsen till slit och släng. Ta bara en av mina bilder från Öland som exempel; här syns tre generationer på en och samma bild och en 35-år gammal vagn som brukats och återbrukats och fraktat allt från uttjänta julgranar till gödsel. Det tycks finnas en genuin självklarhet bland människorna att föra arvet vidare som är lätt att beundra.

Eva Edsjö, som tidigare fotat både Lionel Messi och Jay Z, medverkar i projektet med fem verk. Flera av dem tagna i det hon själv benämner som “the golden hour”.
– Det är den sista timmen eller stunden innan ljuset helt försvinner. Då ljuset är som mest magiskt, en kort, kort stund innan det blir helt mörkt. I skogen tycker jag det blir särskilt fascinerande. Det GÅR inte att ljussätta så som det naturliga ljuset faller just där.

Auktionsavslut 2 september

Alla 23 tavlor auktioneras just nu på klaravik.se, där all budgivning sker. Den 2 september är det dags för vernissage på Rotnäs gård. Samma kväll är det också auktionsavslut. Christian Lenander längtar:
– Det känns som en värdig final att avsluta med ladugårds-vernissage. Vi är redan ivriga att se vilka privatpersoner och företag som både får glädjen att ropa hem världsklass-konst – och samtidigt får möjlighet att sponsra sin favoritförening. Sällan har väl win-win-uttrycket passat bättre?

Media hälsas välkomna till pressträff

Onsdagen den 24 augusti kl. 14.00 hälsas media välkomna till Tynäsgatan 10 i Karlstad (Klaraviks huvudkontor). Närvarar gör fotografer och representanter från Klaravik. OSA senast den 23 augusti kl. 15.00 till anna.soderlund@klaravik.se

Möjlighet finns också att närvara på pressträffen digitalt (föranmälan krävs till e-post ovan).

Om “Människan bakom maskinen”

Konstprojektet “Människan bakom maskinen” är en hyllning till alla som får jobbet gjort. Här syns några av Klaraviks kunder som i ur och skur, med maskinen i bruk, får Sverige att rulla och landet att leva. I både stad och landsbygd. Klaravik vill med utställningen bidra till deras vardag och lokalsamhälle. Därför går alla pengar för vinnande bud till föreningsidrotten, i sponsringssatsningen Klaravik Plan. Vi tror nämligen att idrotten är det bästa sättet för att skapa gemenskap, bidra till god hälsa, integration och trivsel. Oavsett vem du är eller var du är. För ett hållbart och levande Sverige.

Klaravik är marknadsplatsen för maskiner, verktyg och fordon. Vi ger företag och privatpersoner möjlighet att köpa begagnade maskiner, verktyg och fordon enkelt, tryggt och till rätt pris. Vårt mål är att förmedla vinnare i alla led. För våra säljande kunder jobbar vi nära med lokal förankring för en ansvarsfull affär. För våra köpare är vi marknadsplatsen som aldrig stannar, alltid med nya relevanta auktioner. Och för samhället bidrar vårt hållbara återbruk till att göra miljön en smula lyckligare. Win-win-win, helt enkelt. Klaravik Sverige & Danmark har 190 anställda, 390 000 registrerade budgivare och varje vecka läggs tusentals nya objekt ut på auktion. 2021 omsatte Klaravik drygt 3 miljarder svenska kronor.

Karin Malmberg
CMO