2022-08-24 07:15Pressmeddelande

Unika tidsdokument från Thron Ullberg auktioneras på Klaravik

Åtta verk från Thron Ullberg, alla i ett exemplar, auktioneras just nu på Klaravik.Åtta verk från Thron Ullberg, alla i ett exemplar, auktioneras just nu på Klaravik.

Thron Ullberg är en av Sveriges mest uppskattade porträttfotografer. Men han har aldrig släppt konstverk i endast ett exemplar. Förrän nu. I Klaraviks utställning Människan bakom maskinen fångar han trolsk magi och landsbygdsromantik med sitt speciella och analoga foto.

När Thron tar sina bilder gör han det på sitt särskilda sätt. Med ett skynke över huvudet och analoga bilder på blad. Utan digitalkamerans klick-klick-klick-möjlighet.
– Ibland blir jag mörkrädd hur mycket extrajobb det innebär. Men det ökar koncentrationen på både mig som fotograf och den jag fotar. När du vet att du bara har 30 blad på dig måste du vara noggrann, på ett positivt sätt. Sedan blir efterbearbetningen enorm. Men när du ser en färdig print vet du varför du lagt ner jobbet. Det blir lite magi över det hela, säger Thron Ullberg.

Försöker skapa en förhöjd bild

Nu syns den magin på Klaravik där åtta tavlor auktioneras ut, med avslut fredagen den 2 september. Det efter att Thron träffat Tomas med alla traktorer, Johan med skogsbruket och Andreas i grustaget.
– Otroligt härliga människor och kul uppdrag. Jag har försökt skapa en “förhöjd” bild där människan får träda fram, i kontrast till den hårda maskinen. Nyckeln här och i alla arbeten är att få dem visa sin vardag, naturligt. När folk blir äldre slutar dem ställa frågor – och jag vill inte bli sån. Jag ställer kanske frågor till förbannelse, haha. Men nyfikenheten är viktig för mig.

Åtta exklusiva verk auktioneras på Klaravik

Thron har genom åren fotat bilder både på kändiselit (Kungen, Lars Vilks och Zara Larsson och Sara Danius, för att nämna några) och icke-offentliga personer. Men aldrig förr har hans konst sålts i ett exemplar, vilket nu sker på Klaravik.
– Det blir inte mer unikt än så. Du blir garanterat ensam om att ha tavlan på väggen. Exklusiviteten gör det också till rätt speciella tidsdokument.

“Superbra syfte”

Fotografierna på Klaravik är också speciella på fler sätt, där alla pengar för vinnande bud går till föreningsidrotten.
– Det känns superbra. Både jag och min fru har uppmuntrat våra barn till att idrotta och det handlar inte om att elitsatsa. Men jag känner själv att träning gör positivt för måendet, mentalt inte minst. Att bidra till den yngre idrottsrörelsen tycker jag är fantastiskt. Det är bara att se på siffrorna och hur många som mår dåligt i tidig ålder. Träning kan vara något som gör skillnad, det tror jag definitivt på, avslutar Thron Ullberg.

Klaravik är marknadsplatsen för maskiner, verktyg och fordon. Vi ger företag och privatpersoner möjlighet att köpa begagnade maskiner, verktyg och fordon enkelt, tryggt och till rätt pris. Vårt mål är att förmedla vinnare i alla led. För våra säljande kunder jobbar vi nära med lokal förankring för en ansvarsfull affär. För våra köpare är vi marknadsplatsen som aldrig stannar, alltid med nya relevanta auktioner. Och för samhället bidrar vårt hållbara återbruk till att göra miljön en smula lyckligare. Win-win-win, helt enkelt. Klaravik Sverige & Danmark har 190 anställda, 390 000 registrerade budgivare och varje vecka läggs tusentals nya objekt ut på auktion. 2021 omsatte Klaravik drygt 3 miljarder svenska kronor.

Karin Malmberg
CMO