2022-03-24 15:09Pressmeddelande

Volvo P1800 byter ägare för rekordsumma

En Volvo P1800 bytte nyligen ägare för 477 000 kr – en rekordsumma på svensk mark genom alla tider.477 000 kronor gör den här P1800:an mest troligt till den högst värderade försäljningen av modellen genom tiderna.

Den sportiga Volvoklassikern P1800 har dykt upp på klaravik.se vid flera tillfällen. Men aldrig har intresset varit så stort, och lett till ett sådant slupris, som exemplaret som nyligen rullade genom Klaraviks auktionsplattform. Resultatet? Rekordsumman (?) 477 000 kronor.

Det är mest troligt den högsta slutprisnoteringen och försäljningen på en P1800 i Sverige någonsin. Det förra kända rekordet oavsett försäljningsställe, från oktober 2021, uppgick till 376 000 kronor. Men nu trumfades det rekordet alltså med över 100 000 kronors marginal.

Renoverats under senare år

Att det här exemplaret betingade ett högt pris kom knappast som någon överraskning. Just den här P1800:an har den något ovanliga färgen grå, kod 98 och den röda inredningen. Bilen har också renoverats varsamt och färdigställts till dess nuvarande utseende under 2021. I renoveringen har också motorn fått nya kolvar och lager.

Bilen har sitt ursprung från 1967 och togs allra först ut i november det aktuella året av Rahléns guldsmedsaffär. Nuvarande ägare har sin hemvist i Värmland, medan den nya köparen bor i Sundsvallstrakten.

Chevrolet Bel Air i veteranbilstopp genom alla tider

Även om P1800-försäljningen är en av de högre slutprisnoteringarn överhuvudtaget för en veteranbil på Klaravik genom tiderna når den inte hela vägen upp till toppen. I den absoluta täten återfinns en Chevrolet Bel Air (från 1955) som gick under klubban för 721 000 kronor i mars 2021. Den dyraste Volvobilen som tidigare sålts på Klaravik är en Volvo Amazon 123 GT som auktionerades för 367 000 kronor i slutet av 2020.

Klaravik ger företag och privatpersoner möjlighet att köpa begagnade maskiner, verktyg och fordon enkelt, tryggt och till rätt pris. Vårt mål är att förmedla vinnare i alla led. För våra säljande kunder jobbar vi nära med lokal förankring för en ansvarsfull affär. För våra köpare är vi marknadsplatsen som aldrig stannar, alltid med nya relevanta auktioner. Och för samhället bidrar vårt hållbara återbruk till att göra miljön en smula lyckligare. Win-win-win, helt enkelt. Varje vecka läggs tusentals nya objekt ut på auktion på vår webbplats klaravik.se till en besökssiffra som överstiger två miljoner varje månad.