2022-06-03 08:30Pressmeddelande

För en fotboll för alla – Klaravik sponsrar Mullsjö IF med 50 000 kronor

Mullsjö IF är vinnaren av Klaravik Plan. Med sponsringen på 50 000 kronor ska fotbollsskolan 2023 göras kostnadsfri. Mullsjö IF är vinnaren av Klaravik Plan. Med sponsringen på 50 000 kronor ska fotbollsskolan 2023 göras kostnadsfri.

Hela 545 föreningar skickade in nomineringar. Och nu står det klart vilken förening som går i mål med förstapriset i Klaravik Plan, Klaraviks sponsringssatsning. Mullsjö IF vinner priset för att kunna skapa en inkluderande fotbollsskola - oavsett ekonomiska förutsättningar.

I sin nominering skriver Emil Fritzell, barn- och ungdomsansvarig i Mullsjö IF, att “genom att göra fotbollsskolan kostnadsfri under 2023 kan vi erbjuda alla barn 7-13 år i kommunen en möjlighet att få en fin och rolig start på sommarlovet och få vara med i en gemenskap oavsett ekonomiska förutsättningar. Vi vill kunna ge barnen en bättre fysisk och framförallt mental hälsa genom att erbjuda dem att få vara med i ett sammanhang och träffa nya kompisar på vår fotbollsskola vilket är viktigt för alla barn att må bra”.

Jonna Sundling besöker vinnarföreningen 7 juni

Den behjärtansvärda satsningen kunde inte juryn, där medarbetare från Klaravik och OS-guldmedaljören och Klaravik Plan-ambassadören Jonna Sundling ingår, motstå.
– Att idrotta borde verkligen inte handla om pengar. Detta är ett fantastiskt initiativ där barn kan skapa fina sommarlovsminnen utan att göra det till en klassfråga, säger Jonna Sundling, som tillsammans med Klaravik kommer till Gruveredsvallen för att överräcka priset tisdagen den 7 juni (media hälsas välkomna till kl. 16.00).

Bred representation för mesta möjliga nytta

Och det är inte bara Mullsjö som är en sponsringsvinnare. 19 andra föreningar, verksamma i allt från Pajala till Akalla, parasportbowling till brottning får nu sponsring från Klaravik. För de 19 andra pristagarna (se vilka i faktarutan) handlar det om ett tillskott på 10 000 kronor.
– För oss har det varit viktigt att få en spridning både vad gäller geografi och vilken sport det gäller. Så att Klaravik Plan kan bidra till gemenskap, folkhälsa och integration på många platser runtom i landet, säger Karin Malmberg, marknadschef på Klaravik.

Faktaruta: Alla 20 vinnare av sponsring i Klaravik Plan

Mullsjö IF (vinnare, fotboll)
Har sedan många år en uppskattad sommarfotbollsskola (för tjejer och killar mellan 7-13 år) som man med sponsringens hjälp till 2023 har möjlighet att göra kostnadsfri för att göra fotbollen tillgänglig för alla, oavsett plånbok. Fotbollsskolan får namnet “Klaravik fotbollsskola”.

Guldkroken FK (fotboll)
En relativt nystartad förening som startades i en anda att fotboll ska vara för alla barn, oavsett ekonomisk status. Har därför lågt hållna avgifter för att kunna spela. Sponsringen går till inköp av material som bollar och träningskläder.

IK Sätra Gränssprängarna (parasport)
Här är tillhörigheten allt. Och ett sätt att visa att man deltar tillsammans är att använda och ha likadan utrustning. Sponsringen ska därför gå till träningsset bestående av t-shirts, shorts och strumpor.

Junsele IF (fotboll)
Har inga medlemsavgifter för att göra sporten tillgänglig, och har ungdomslag på både flick- och pojksidan. Sponsringen ska gå till nya bollar, småmål, koner, västar och vattenflaskor. Föreningen har även engagerat sig för Ukraina-flyktingar som kommit till byn.

Jämtlands motorklubb (motorsport)
Firar 100 år år 2024, men har (dessvärre) en gammal maskinpark som ska se till att vårda ytor/banor som föreningen har. Sponsringen ska därför gå till att finansiera inköp av hjullastare eller annat fordon som kan komma till nytta för detta syfte.

Katrineholm Bandy KVBS (bandy)
Vill satsa på ett en fortsättning av ett skolprojekt, “bandyfritids”, där ungdomar ska bussas till bandyhallen för prova på-spel och för att underlätta träningsnärvaro och tillgänglighet för sporten.

KSF Prespa Birlik (fotboll)
En förening i Malmö som finns i ett socioekonomiskt utmanande område där många medlemmar har svårt att lägga stora pengar på medlemsavgifter och utrustning. Sponsringen ska gå till att sänka medlemsavgifter hos ungdomslagen så att sporten blir tillgänglig för fler.

Ljusdals IF (fotboll)
En förening som enligt beskrivning “har flera engagerade ledare som jobbar aktivt med integration och värdegrund”. Sponsringen ska användas till planerande och genomförande av en fotbollscup för pojkar och flickor som är 8 till 10 år gamla. Cupen ska kallas “Klaravik Cup”.

Lycksele IF (längdskidor)
Lycksele IF vill att barn och ungdomar som tränar ska känna sig inkluderande, delaktiga och ha roligt. Föreningen jobbar aktivt för att gynna gemenskap mellan olika åldrar, familjer och ledare. Sponsringen ska därför gå till finansiering av läger där barn, ungdomar och föräldrar tillsammans får lära sig om hälsa, kost, mental hälsa, gemenskap, och värdegrund.

Mora Dartklubb (dart)
En relativt nystartad klubb med ambitioner att aktivera hemmasittare, ungdomar i utanförskap och paraidrottare. Med dart som redskap. Hurdå? Jo, genom att köpa in material för att kunna göra alla träningar digitala samt fysiska och för att kunna åka ut till fritidsgårdar samt skolor och visa upp verksamheten.

Pajala Hockey Club (hockey)
Föreningen finns i stor kommun, vilket har sina utmaningar. Det är långt för många barn och ungdomar att ta sig till hallen (för vissa uppemot åtta mil). Nu planerar Pajala Hockey Club att vända på det hela och prova på att bli mer lokala och jobba med en uppsökande verksamhet i stället för att bara öppna dörrarna i ishallen i Pajala. Sponsringen ska gå till inköp av ett gediget släp med kåpa (med smidig öppning bak) och ändamålsenligt utrustat för att lösa transport av befintliga låneutrustningar samt övrigt material.

Stockholm Cricket Club (cricket)
Har verksamhet i Akalla där ungdomarna i nuläget måste pendla till Skarpnäck för att få tillgång till en plan med slagbur. Sponsringen ska därför gå till att köpa in slagbur till planen i Akalla, så att sporten blir mer tillgänglig och fler barn och ungdomar i området.

Stockholms västra IFF (parasport)
Föreningen och laget håller på med parasport-bowling och har en del resekostnader, då motståndarlagen är utspridda över Sverige. Sponsringen ska därför gå till att finansiera matchspel.

Storebro IF (flera idrotter)
Storebro IF, nära Vimmerby i Kalmar län, är något av föreningarnas förening. I ett samhälle med 800 invånare har förenningen 300 medlemmar. Sponsringen ska gå till att rusta upp elljusspåret.

Sundsvalls konståkning (konståkning)
Har en väl utvecklad ungdomsverksamhet och beskriver bland annat att “vår viktigaste uppgift är att ge barn och ungdomar möjlighet att träna konståkning på den nivå de själva vill”. Sponsringen ska gå till att delvis finansiera inköp av en ny slipmaskin.

Södertälje Ridklubb (ridning)
Södertälje ridklubb jobbar med flera parallella inom ramen för integrations- och inkluderingsprojekt. De skulle möjliggöra att flertalet barn med olika bakgrund som idag, av olika anledningar inte har råd att rida, får möjligheten att prova på detta.

Uppåkra IF (flera idrotter)
Har 1000 medlemmar och är en av Skånes större föreningar, trots att byn bara har 6000 invånare. Här hänger alla runt idrottsplatsen som betyder så mycket för så många, ung som gammal. Sponsringen ska gå till att återuppbygga den eldhärjade kiosken som brann ner häromåret.

Värnamo Hockey (hockey)
Har en ny satsning på damverksamheten och vill locka fler tjejer till sporten och föreningen! Vill nu därför arrangera “Girl Ice day” för detta syfte, bland annat. Sponsringen ska gå till att marknadsföra och arrangera detta event som ska sätta damhockeyn på agendan på orten - och locka fler tjejer att börja lira.

Västerås Brottarklubb (brottning)
Har något föreningen kallar “Startgrupp” - där alla är välkomna att prova på, om man är mellan 6-12 år. Oavsett förutsättningar, diagnoser, språkkunnande, med mera. Till detta behövs låneutrustning vilket sponsringen ska gå till.

Östmarks Motor och fritidsförening (motorsport)
Brinner för ungdomsverksamhet och har till exempel en folkrace-konfirmation där konfirmanderna får bygga en tävlingsbil, ta tävlingslicens, med mera. Sponsringen ska gå till att uppdatera maskinparken och/eller för att färdigställa ny kiosk.

För mer information, kontakta

David Kvicklund, kommunikatör Klaravik, david.kvicklund@klaravik.se, 054-774 52 31

Emil Fritzell, barn- och ungdomsansvarig Mullsjö IF, emilfritzell@hotmail.com, 076-711 40 85

Klaravik ger företag och privatpersoner möjlighet att köpa begagnade maskiner, verktyg och fordon enkelt, tryggt och till rätt pris. Vårt mål är att förmedla vinnare i alla led. För våra säljande kunder jobbar vi nära med lokal förankring för en ansvarsfull affär. För våra köpare är vi marknadsplatsen som aldrig stannar, alltid med nya relevanta auktioner. Och för samhället bidrar vårt hållbara återbruk till att göra miljön en smula lyckligare. Win-win-win, helt enkelt. Varje vecka läggs tusentals nya objekt ut på auktion på vår webbplats klaravik.se till en besökssiffra som överstiger två miljoner varje månad.