2024-10-02 08:45Pressmeddelande

Kungens specialbyggda familjebåt säljs på auktion

Vilken kunglig raritet! 1980-1989 tillhörde den specialbeställda Storebro-båten Kungahuset. Nu letar den gamla klenoden en ny Ers höget via auktion på Klaravik.Vilken kunglig raritet! 1980-1989 tillhörde den specialbeställda Storebro-båten Kungahuset. Nu letar den gamla klenoden, just nu i Sölvesborg, en ny Ers höget via auktion på Klaravik (Arkivbild: Sjöberg Bildbyrå).

Snacka om majestätisk båt! Just nu auktioneras Carl XVI Gustaf tidigare båt, en specialframtagen Storebro Royal Cruiser 40 Biscay, på Klaravik. Under ett decennium var båten Kungahusets stora familjebåt – nu är det dags för nästa ägare att håll hov på den unika rariteten.

1 maj 1980. Kungen har just fyllt 34 år och i Stockholms skärgård väntar en guppande födelsedagspresent till överraskning. Tänkt att få den fiskeintresserade Konungen på kroken. En Storebro Royal Cruiser 40 Biscay – specialtillverkad och direkt från fabrik. Och det flytande paketet verkar ha fallit i god jord. Under nästan hela 1980-talet var båten i Kungafamiljens ägo och Drottning Silvia, Kungabarnen och Kungen själv kunde ofta ses sommarsemestra i den svensktillverkade “Storö”-båten.

Kunglig klenod med potential

Nu, ett gäng decennier senare, dyker Kungens gamla familjepärla upp. Som en 44 år gammal klenod på auktion på Klaravik.
– Det är onekligen en båt som kommer med mycket historia. Min tanke var länge att rusta upp den till ursprungsskick, som den så väl förtjänar. Men tiden har inte räckt till. Nu hoppas jag någon annan ta vid och fullfölja min dröm istället, säger nuvarande ägare Andreas Nilsson, som till vardags driver en bil- och marinverkstad i Sölvesborg, och fortsätter:
– Den är i behov av kärlek, absolut – som man kan förvänta sig för en över 40 år gammal båt.

Vilken kunglig raritet! Mellan 1980 och 1989 tillhörde den specialbeställda Storebro-båten Kungaguset. Nu letar den gamla klenoden en ny Ers höget på auktion.Detaljer, detaljer. Flaggan skvallrar om ett kungligt ursprung.

Hittar nygammalt hem?

Modellen, Royal Cruiser 40, tillverkades allt som allt i drygt 100 exemplar. Men Kungens båt var specialbyggd på flera sätt – och därmed unik.
– Just det här exemplaret utrustades med ett akterruff, för större bekvämlighet. Sedan finns det flera andra småfinesser som gör det här exemplaret udda, säger Andreas Nilsson.

Vem som tar det kungliga ekipaget till hamn? Om Andreas Nilsson får bestämma är svaret givet.
– En entusiast eller en samlar som ser värdet av historien. En nostalgiker. Eller varför inte Kungen själv?

Klaravik är marknadsplatsen för maskiner, verktyg och fordon. Vi ger företag och privatpersoner möjlighet att köpa begagnade maskiner, verktyg och fordon enkelt, tryggt och till rätt pris. Vårt mål är att förmedla vinnare i alla led. För våra säljande kunder jobbar vi nära med lokal förankring för en ansvarsfull affär. För våra köpare är vi marknadsplatsen som aldrig stannar, alltid med nya relevanta auktioner. Och för samhället bidrar vårt hållbara återbruk till att göra miljön en smula lyckligare. Win-win-win, helt enkelt. Klaravik Group (Klaravik Sverige, Danmark och Finland) har över 200 medarbetare, 500 000 registrerade budgivare och varje vecka läggs tusentals nya objekt ut på auktion. 2023 hade Klaravik Sverige en auktionsomsättning på 3,9 miljarder svenska kronor.

Relaterad media