2023-04-06 08:01Pressmeddelande

Ny hydrokopter-skatt säljs på Klaravik

Nu finns chansen att köpa en av de mer märkliga fordonen som finns; en hydrokopter auktioneras just nu på Klaravik!Nu finns chansen att köpa en av de mer märkliga fordonen som finns; en hydrokopter auktioneras just nu på Klaravik!

Det udda fordonet hydrokopter, som likt en schweizisk armékniv kan köras på vatten, snö och barmark, är på väg att försvinna. I hela världen finns bara ett tjugotal kvar. Nu säljs en av de udda klenoderna på Klaravik – bara en månad efter att det senaste exemplaret bytte ägare på klaravik.se.

Det är högst osannolikt, det som nu händer på Klaravik. Hydrokoptrar växer definitivt inte på träd – men inom loppet av en månad byter nu det andra exemplaret ägare på Klaravik. Och det ögonbrynshöjande slutar inte där. Faktum är att fordonet som nu säljs i Trosa har tillverkningsnummer 053, det andra Klaravik-sålda exemplaret hade 052.

Använts sparsamt

Trosa-hydrokoptern tillhör just nu företaget Åkerbergs Trafik och har gjort så i sisådär åtta år.
– Vi har i stort sett aldrig använt den. Tanken var att vi skulle använda den för att trafikera i skärgården, men så blev det aldrig. Dess rätta element är ju tveklöst snö och det har vi ju inte heller så mycket av, konstaterar Niclas Eriksson, som jobbar på åkeriföretaget Åkerbergs Trafik, och fortsätter:
– Men den fungerar fint! Det är ett väldigt annorlunda och häftigt fordon. Att ge sig ut med en sån här på isen måste vara en ganska surrealistisk upplevelse, kan jag tro.

En finsk uppfinning

Alla världens hydrokoptrar i detta utförande tillverkades i svenskfinska trakter utanför Åbo mellan 1970 och 1990, av familjeföretaget Eriksson. Cirka 300 stycken såg dagens ljus totalt. Den som nu säljs på Klaravik såldes till, och användes av, Sjöfartsverket under 1970- och 1980-talet. Sedan dess har dock användningsområdet, i takt med de mildare vintrarna, blivit mindre tydligt. Just när det kommer till den praktiska användningen har Trosa-exemplaret sina fördelar:
– Den kommer med en kärra, som kan vinscha upp och ner hydrokoptern på ett smidigt sätt. Kärran underlättar transporten, helt klart.

Det senaste auktionerade exemplaret, som såldes i Kristinehamn i början av mars, hittade hela vägen fram till självaste uppfinnarens barnbarn. Om cirkeln kan slutas på samma sätt nu återstår att se. Men att den hamnar i goda händer är Niclas önskan och tro:
– Det ska bli oerhört intressant vart den landar.

Auktionen, som inleddes torsdagen den 6 april,  avslutas torsdagen den 13 april på klaravik.se.

Klaravik är marknadsplatsen för maskiner, verktyg och fordon. Vi ger företag och privatpersoner möjlighet att köpa begagnade maskiner, verktyg och fordon enkelt, tryggt och till rätt pris. Vårt mål är att förmedla vinnare i alla led. För våra säljande kunder jobbar vi nära med lokal förankring för en ansvarsfull affär. För våra köpare är vi marknadsplatsen som aldrig stannar, alltid med nya relevanta auktioner. Och för samhället bidrar vårt hållbara återbruk till att göra miljön en smula lyckligare. Win-win-win, helt enkelt. Klaravik Sverige & Danmark har ca 200 anställda, 400 000 registrerade budgivare och varje vecka läggs tusentals nya objekt ut på auktion. 2022 omsatte Klaravik 3,5 miljarder svenska kronor.