2024-06-18 09:51Pressmeddelande

Rekordmånga återbrukade maskiner och nya sociala satsningar i Klaraviks hållbarhetsredovisning

Nu släpper Klaravik sin nya hållbarhetsredovisning – där allt från elbilar till socialt inkluderande idrottsprojekt tar plats. Nu släpper Klaravik sin nya hållbarhetsredovisning – där allt från elbilar till socialt inkluderande idrottsprojekt tar plats.

Under 2023 auktionerades rekordmånga 120 000 objekt på klaravik.se. Dessutom nådde Klaravik andra nya milstolpar på hållbarhetstemat. 200 sponsrade idrottsföreningar, rekordmånga välgörenhetsauktioner och utmärkelsen som årets cykelvänligaste arbetsplats är tre av insatserna som tar plats i den nya hållbarhetsredovisningen.

Klaraviks hållbarhetsredovisning gör nedslag i alla områden, miljö-, social- och ekonomisk hållbarhet.
– Det finns fortfarande ett missförstånd, där många tror att hållbarhet bara handlar om miljöfrågor, som exempelvis avfallshantering och utsläpp. Det är viktiga aspekter – men inte allt. Att jobba med hållbarhet handlar om att ta ansvar med ett 360-gradersperspektiv, vilket också är vår målbild, säger Therése Gilleby, Kvalitet- och Hållbarhetschef på Klaravik.

Har sponsrat över 200 idrottsföreningar

Under 2023 har Klaravik tagit nya kliv på flera punkter. Fler maskiner än någonsin har cirkulerats på klaravik.se, en ny koldioxidräknare som uppmärksammar budgivare på utsläppsbesparing med sina begagnatköp har införts och rekordmånga välgörenhetsauktioner (30 stycken) har gått under klubban. De framstegen är direkt kopplade till Klaraviks auktionsverksamhet. Men även i andra delar av hållbarhetsarbetet har nya resultat uppnåtts.
– I vårt sponsringsprojekt Klaravik Plan, där vi vill hjälpa lokalsamhällen att växa med hjälp av föreningsidrotten, sponsrar vi över 200 olika föreningar. Alla med barn- och ungdomsidrotten i fokus. Det känns som en bra förlängning av vår lokala förankring, med våra 80 auktionsmäklare som finns i allt från Haparanda till Ystad, säger Therése Gilleby.

Arbetet fortsätter – nya mål i sikte

Hållbarhetsarbetet handlar också om trivsel, hälsa och utveckling bland medarbetare, betonar Therése Gilleby:
– Att vi blev årets mest cykelvänliga arbetsplats i Karlstad var en fjäder i hatten. Men lika viktigt känns det att vi har höga frisktal och nöjdhet bland de som jobbar hos oss. Att vi internrekryterat 16 personer till nya tjänster under året är något vi är stolta över. Växa i roller och ansvarsområden ska vara en naturlig del i vår rekrytering och företagskultur.

Årets redovisning avslutas med en framåtblick. Med särskilt fokus på det som kan bli bättre.
– Vi är inte framme eller färdiga. Vårt hållbarhetsarbete är liksom företaget i stort ute på en utvecklingsresa där vi tar steg. För en lite mer hållbar verksamhet imorgon, jämfört med idag.

Klaravik är marknadsplatsen för maskiner, verktyg och fordon. Vi ger företag och privatpersoner möjlighet att köpa begagnade maskiner, verktyg och fordon enkelt, tryggt och till rätt pris. Vårt mål är att förmedla vinnare i alla led. För våra säljande kunder jobbar vi nära med lokal förankring för en ansvarsfull affär. För våra köpare är vi marknadsplatsen som aldrig stannar, alltid med nya relevanta auktioner. Och för samhället bidrar vårt hållbara återbruk till att göra miljön en smula lyckligare. Win-win-win, helt enkelt. Klaravik Group (Klaravik Sverige, Danmark och Finland) har över 200 medarbetare, 420 000 registrerade budgivare och varje vecka läggs tusentals nya objekt ut på auktion. 2023 hade Klaravik Sverige en auktionsomsättning på 3,9 miljarder svenska kronor.