2023-03-15 12:47Pressmeddelande

Volvo CE är årets cirkulära märke på Klaravik

Volvo CE är 2022 års cirkulära märke på Klaravik. 753 maskiner av  märket bytte ägare på Klaravik under fjolåret. Volvo CE är 2022 års cirkulära märke på Klaravik. 753 entreprenadmaskiner av märket bytte ägare på Klaravik under fjolåret.

Volvo Construction Equipment är 2022 års cirkulära märke på Klaravik. Under fjolåret såldes 753 entreprenadmaskiner tillverkade av Volvo CE på klaravik.se. Den finska skogstillverkaren Ponsse är årets budraket med högst budsnitt av samtliga märken.

Årets cirkulära märke utses med bakgrund av försäljningsantal, hur många objekt som bytt ägare på klaravik.se, men tar också hänsyn till antal bud i snitt per objekt. Vad gäller det sistnämnda ligger Volvo som helhet också högt. I snitt läggs 99 bud/auktion där en Volvo går under klubban.

Håller över tid

Christian Lenander, vd på Klaravik:
– Att Volvo CE är i topp vad gäller antal är kanske inte någon överraskning. Det finns många Volvomaskiner där ute. Däremot är det värt att poängtera att många av deras maskiner fortsätter att gå, trots 30 eller kanske 40 år i drift. Det ger goda möjligheter till ett verkligt återbruk.

Utnämningen för “Årets budraket” går till skogsmaskintillverkaren Ponsse som tilldrar sig stort intresse på begagnatmarknaden. I snitt 145 bud per såld maskin, vilket är mer än något annat märke.

Nav för att återbruka maskiner

Även lastbilstillverkaren MAN har högt budtryck per auktion, 141 stycken i snitt. En titt i byggmaskin-segmentet visar att Hilti dominerar i antal. Under 2022 såldes 816 Hilti-maskiner via Klaravik.

Allt som allt bytte över 106 000 objekt ägare på Klaravik under fjolåret, till en auktionsomsättning som trumfar alla tidigare år.

– Vi vill fortsätta att vara en faktor för det cirkulära. Med Klaravik som nav ska det vara ett självklart val att just välja att cirkulera sin maskin, snarare än att låta den stå. Så att så stor andel av alla användbara maskiner kommer till nytta för den som behöver den här och nu, avslutar Christian Lenander.

Läs mer om Årets cirkulära märken på Klaravik

Årets cirkulära märken 2022 – hela sammanställningen

Cirkulära märken – entreprenad

Cirkulära märken – lantbruk

Cirkulära märken – skogsbruk

Cirkulära märken – tunga fordon

Cirkulära märken – bygg

David Kvicklund, Content Manager, 054-774 52 31, david.kvicklund@klaravik.se

Klaravik är marknadsplatsen för maskiner, verktyg och fordon. Vi ger företag och privatpersoner möjlighet att köpa begagnade maskiner, verktyg och fordon enkelt, tryggt och till rätt pris. Vårt mål är att förmedla vinnare i alla led. För våra säljande kunder jobbar vi nära med lokal förankring för en ansvarsfull affär. För våra köpare är vi marknadsplatsen som aldrig stannar, alltid med nya relevanta auktioner. Och för samhället bidrar vårt hållbara återbruk till att göra miljön en smula lyckligare. Win-win-win, helt enkelt. Klaravik Sverige & Danmark har ca 200 anställda, 400 000 registrerade budgivare och varje vecka läggs tusentals nya objekt ut på auktion. 2022 omsatte Klaravik 3,5 miljarder svenska kronor.

Relaterad media