2024-03-12 14:15Pressmeddelande

Klaravik lanserar det största sponsringsprojektet för tjejhockeyn – någonsin

Nu är dags för nytt nedsläpp i Klaravik Plan. Den här gången med fokus på tjejhockey.Nu är dags för nytt nedsläpp i Klaravik Plan. Den här gången med fokus på tjejhockey.

Det är rekordstort intresse bland tjejer för att spela hockey. Nu vill Klaravik bidra till att friläget blir till måljubel. Ett nytt nedsläpp i sponsringsprojektet Klaravik Plan – där alla föreningar med fokus på tjejhockey kan söka sponsring – ska förverkliga unga hockeytjejers drömmar.

Flick- och damhockeyn är på tydlig frammarsch. Ny statistik från Svenska Ishockeyförbundet visar att antalet licensierade spelare för första gången (sedan rapporteringen började) är fler än 10 000 spelare. En milstolpe, men än det inte bara stolpe in för tjejer som vill börja spela. Resurser, fördomar och pojk-norm är fortfarande hinder som tjejhockeyn tampas med. Men nu finns en plan på kontring. I det som mest troligt är Sveriges största sponsringsinsats för tjejhockeyn någonsin.
– För oss är jämlikhet och jämställdhet en hjärtefråga. Oavsett om det handlar om jobb eller idrott. Hockeyn har länge – likt vår maskinbransch – varit mansdominerad. Men intresset bland tjejer för att börja spela visar att något är på väg att hända. Därför känns det så kul och rätt att vi nu öppnar upp för en ansökningsperiod i Klaravik Plan med riktat fokus på just tjejhockeyn, säger David Kvicklund, Content Manager på Klaravik.

38 sponsringstagare sökes

Från och med idag och fram till den 21 april kan alla föreningar som gör satsningar för tjejer på barn- och ungdomssidan söka sponsring på klaravik.se/plan. En förening får 50 000 kronor, medan 37 andra kommer att tilldelas 20 000 kronor i sponsring när slutsignalen ljuder och motiveringarna fällt avgörandet.
– Det kan handla om allt från att starta upp en hockeyskola och ett lag för tjejer – till att kunna bygga ett omklädningsrum.

Det sistnämnda var precis det som Frosta Hockey i Höör gjorde för sin sponsring i Klaravik Plan förra året. Drömmarnas omklädningsrum i Höör är bara ett av över 200 sponsringsinitiativ i landet som Klaravik bidragit till de senaste två åren.
– Likt våra kunder finns föreningslivet i Sveriges alla hörn och idrotten betyder mycket överallt. Den bygger gemenskap, folkhälsa, trivsel – och kan göra hela samhällen hållbara och livskraftiga.

Hissar tröjor och hyllar kommande legendarer

Hissade tröjor hänger just nu i Karlstad - en hyllning till framtida legendarer inom tjejhockeyn.

Hissade tröjor hänger just nu i Karlstad – en hyllning till framtida legendarer inom tjejhockeyn.

I årets satsning för tjejhockeyn sätter Klaravik också fokus på framtida drömmar med att visualisera det, som för många hockeyspelare, är att betrakta som det största som går att uppnå. Om tröjan i taket. Under hela veckan hänger symboliska hissade tröjor i Karlstads centrum med flicknamn och under hashtagen #hissatrojan kommer förebilder och hockeypersonligheter att dela sina hyllningar.
– Genom att hissa tröjorna vill vi ge unga tjejhockeyspelare en självförtroendeboost och en framtidstro som förhoppningsvis gör att fler tjejspelare kan hamna i favoritklubbens tak som legendarer en vacker dag, avslutar David Kvicklund.

Klaravik är marknadsplatsen för maskiner, verktyg och fordon. Vi ger företag och privatpersoner möjlighet att köpa begagnade maskiner, verktyg och fordon enkelt, tryggt och till rätt pris. Vårt mål är att förmedla vinnare i alla led. För våra säljande kunder jobbar vi nära med lokal förankring för en ansvarsfull affär. För våra köpare är vi marknadsplatsen som aldrig stannar, alltid med nya relevanta auktioner. Och för samhället bidrar vårt hållbara återbruk till att göra miljön en smula lyckligare. Win-win-win, helt enkelt. Klaravik Sverige & Danmark har över 200 medarbetare, 400 000 registrerade budgivare och varje vecka läggs tusentals nya objekt ut på auktion. 2023 hade Klaravik en auktionsomsättning på 3,9 miljarder svenska kronor.