2023-01-25 08:20Pressmeddelande

Klaravik växlar upp satsning på ungdomsidrotten

Klaravik fortsätter – och växlar upp – sin satsning på ungdomsidrott. Klaravik fortsätter – och växlar upp – sin satsning på ungdomsidrott.

Under förra året etablerade Klaravik sponsringskonceptet Klaravik Plan. Då skapades nära 100 nya sponsringssamarbeten till föreningar utspridda i landet. När en ny ansökningsperiod nu öppnar är målet att få lika många till. Allt för att främja hållbara samhällen i hela Sverige.

Alla föreningar, med satsningar på barn- och ungdomar, uppmanas nu skicka in ansökningar och på så vis tävla om 50 000 kronor i sponsring. Utöver det förstapriset delar Klaravik ut 10 000 kronor till 29 andra föreningar. Under året kommer dessutom fler föreningar bli en del av Klaraviks sponsringskoncept.
– Vi tror inte att idrottens betydelse kan överskattas. På så många plan är den så viktig. Det handlar om folkhälsa, gemenskap och samhörighet och i en större mening om att må bra i största allmänhet. Oavsett om man är åtta år och just börjat spela eller 76 och fyller vattenflaskor och knyter skor inför träningar är engagemanget inom idrotten något alldeles extra, säger Christian Lenander, vd på Klaravik och fortsätter:
– Vi vill uppmuntra eldsjälarna, de aktiva och hela föreningarna i sitt arbete. Vår stora sponsringssatsning Klaravik Plan är därför här för att stanna.

Ett engagemang för lokalsamhället

Under 2022 etablerade Klaravik nära 100 nya sponsringssamarbeten. Pengarna förverkligade allt från en cricket-slagbur i Akalla till att göra fotbollsskolan i Mullsjö kostnadsfri. Under 2023 är målet att minst lika många nya satsningar ska realiseras.
– Alla föreningar är välkomna att skicka in ansökningar, oavsett idrott eller fysisk plats. Just den geografiska spännvidden är så häftig. Eftersom vi finns i hela Sverige med våra auktionsmäklare, oavsett glesbygd eller storstad, gör Klaravik Plan att vi ökar vårt engagemang för lokalsamhället med idrotten som bärande kraft.

Elitskidåkarna Sundling och Aronsson Elfman är ambassadörer

Till sin hjälp i sponsringsuppropet har Klaravik det alpina stjärnskottet Hanna Aronsson Elfman och OS-guldmedaljören Jonna Sundling. Båda är Klaravik Plan-ambassadörer och kommer hjälpa till att sprida ordet.
– Även som individuell idrottare ligger föreningslivet mig varmt om hjärtat. Det är så många som jobbar i det tysta för att vi aktiva – oavsett ålder och nivå – ska kunna göra det vi älskar. Därför gillar jag verkligen Klaraviks initiativ, säger Hanna Aronsson Elfman. 

Ansökningsfönstret håller öppet till och med 28 februari på klaravik.se/plan och vinnarna presenteras senare under våren.

För mer information, kontakta

David Kvicklund, Content Manager, david.kvicklund@klaravik.se, 054-774 52 31



Om Klaravik

Klaravik är marknadsplatsen för maskiner, verktyg och fordon. Vi ger företag och privatpersoner möjlighet att köpa begagnade maskiner, verktyg och fordon enkelt, tryggt och till rätt pris. Vårt mål är att förmedla vinnare i alla led. För våra säljande kunder jobbar vi nära med lokal förankring för en ansvarsfull affär. För våra köpare är vi marknadsplatsen som aldrig stannar, alltid med nya relevanta auktioner. Och för samhället bidrar vårt hållbara återbruk till att göra miljön en smula lyckligare. Win-win-win, helt enkelt. Klaravik Sverige & Danmark har ca 200 anställda, 400 000 registrerade budgivare och varje vecka läggs tusentals nya objekt ut på auktion. 2022 omsatte Klaravik 3,5 miljarder svenska kronor.


Kontaktpersoner

David Kvicklund
Content Manager
David Kvicklund