2022-12-20 09:00Pressmeddelande

Årets julklappar är hållbara 💚

Kvinnor i ett av Hand in Hand Sveriges projekt.Kvinnor i ett av Hand in Hand Sveriges projekt.

Två av Klaraviks hjärtefrågor är entreprenörskap och lokala, hållbara samhällen. Vi skänker därför årets julgåva till Fritidsbanken där man arbetar för att alla ska kunna låna fritids- och sportutrustning kostnadsfritt, samt Hand in Hand som genom entreprenörskap bekämpar fattigdom i världen.

Vad blir det om man kombinerar cirkularitet, hållbara lokalsamhällen genom idrott och FN:s globala mål 3 ”Hälsa & välbefinnande”? Jo – Fritidsbanken! Därför har vi på Klaravik för tredje året i rad valt att skänka ett bidrag till Fritidsbanken i julklapp. Fritidsbankens idé grundar sig i att alla ska kunna delta i sport- och friluftsaktiviteter oavsett ålder, kön, ekonomiska och fysiska förutsättningar, samt tidigare erfarenheter. Att man samtidigt värnar om att ta vara på och återanvända utrustning som annars bara blir liggande är bara några av många anledningar till att Fritidsbanken får årets julklapp.

– Vi har under 2022 haft möjligheten att utöka vår lokala närvaro och samtidigt bredda vårt sätt att arbeta, exempelvis genom utökat samarbete med skolor. Tack vare ert bidrag kommer vi att fortsätta vår satsning för att alla ska kunna delta i sport- och friluftsaktiviteter, säger Henric Byström, kommunikationschef på Fritidsbanken Sverige.

Unga tanzanier får utbildning inom företagsamhet

Hand in Hand Sverige arbetar för att minska fattigdomen i världen genom entreprenörskap och företagande. Varje år kommer 600 000 människor ut på arbetsmarknaden i Tanzania. Av dessa kan endast en tiondel räkna med en anställning. För att förbereda unga tanzanier för vuxenlivet driver Hand in Hand en utbildningssatsning där 1700 ungdomar får upp ögonen för klimatsmart företagande där de också tar digitala verktyg till hjälp. Satsningen knyter an till FN:s globala hållbarhetsmål 1, 2, 8, 13 och 17.

– Vi är väldigt tacksamma över att få ta emot Klaraviks julgåva för tredje året i rad. Gåvan kommer att användas till att utbilda unga tanzanier i företagsamhet för att skapa framtida arbetsmöjligheter för fler människor och bidra till en hållbar utveckling, säger Stina Götbrink, Generalsekreterare på Hand in Hand Sweden.

Långsiktigt samarbete för ökad hållbarhet

– För oss på Klaravik är hållbarhet och cirkularitet helt centralt för vår affär, och något vi verkligen värnar om. Därför känns det extra roligt att kunna fortsätta ge våra julgåvor till Fritidsbanken och Hand in Hand Sverige som står för samma saker som vi gör. Dessutom känns det bra att kunna samarbeta långsiktigt med de här organisationerna, på så vis tror vi att effekten blir ännu större, säger Karin Malmberg, marknadschef på Klaravik.

Ämnen: Klaravik

Klaravik är marknadsplatsen för maskiner, verktyg och fordon. Vi ger företag och privatpersoner möjlighet att köpa begagnade maskiner, verktyg och fordon enkelt, tryggt och till rätt pris. Vårt mål är att förmedla vinnare i alla led. För våra säljande kunder jobbar vi nära med lokal förankring för en ansvarsfull affär. För våra köpare är vi marknadsplatsen som aldrig stannar, alltid med nya relevanta auktioner. Och för samhället bidrar vårt hållbara återbruk till att göra miljön en smula lyckligare. Win-win-win, helt enkelt. Klaravik Sverige & Danmark har ca 200 anställda, 400 000 registrerade budgivare och varje vecka läggs tusentals nya objekt ut på auktion. 2021 omsatte Klaravik drygt 3 miljarder svenska kronor.

Karin Malmberg
CMO