2022-09-05 09:41Pressmeddelande

317 000 kronor till idrotten när Klaravik auktionerade maskinkonst

Fredagens vernsissage för "Människan bakom maskinen" på Rotnäs gård inbringade 317 000 kr till ungdomsidrotten.Fredagens vernsissage för "Människan bakom maskinen" på Rotnäs gård inbringade 317 000 kr till ungdomsidrotten.

I fredagskväll blev svensk barn- och ungdomsidrott 317 000 kronor rikare. 23 konstverk, med fotografier från Thron Ullberg, Anna Clarén och Eva Edsjö gick under klubban på klaravik.se. Nu går hela den samlade vinstsumman från konsten till idrotten.

I fredags gick projektet “Människan bakom maskinen” i mål med en vernissage på Rotnäs gård, strax utanför Karlstad. På bilderna syns Klaraviks kunder på ett nytt, konstnärligt sätt genom kameralinsen. Och nu när auktionsröken lagt sig står det alltså klart att över 300 000 kronor tillfaller idrotten, genom alla vinnande bud.
– Verkligen jättekul! Konsten i sig är på en väldigt hög nivå och fotograferna har på ett vackert sätt lyft fram några av våra kunderna. Att få en unik tavla – och samtidigt få möjlighet att sponsra sin favoritförening – triggade onekligen många, säger Anna Söderlund, projektledare Klaravik.

31 000 kronor för Anna Clarén-fotografi

Många av konstverken (alla i endast ett exemplar) landande på ett slutpris över 20 000 kronor. Allra högst slutpris nådde fotografiet “Äng” från Anna Clarén som stannade på 31 000 kronor. Och även om all budgivningen precis som vanligt för Klaraviks auktioner hölls på klaravik.se var den stimmiga live-känslan påtaglig på Rotnäs gård. Från scen höll auktionsförrättaren Peter Pettersson, från Auktionsverket i Karlstad, i trådarna.
– Med tanke på temat kändes det passande att vernissagen skulle hållas i lantlig miljö, snarare än på ett traditionellt galleri, säger Anna Söderlund vidare.

En satsning för folkhälsan

Satsningen “Människan bakom maskinen” är en del av Klaraviks sponsringskoncept “Klaravik Plan” där 20 föreningar tidigare under året tilldelats sponsringspengar. Hittills har sponsringen till exempel sett till att göra Mullsjö IF:s fotbollsskola kostnadsfri och att baseboll-intresserade barn i Akalla fått en en ny slagbur. Inom kort kommer de vinnande budgivarna i “Människan bakom maskinen” meddela sina val för just sin sponsring. Närmsta året är Klaraviks mål att ha sponsringssamarbeten med över 100 idrottsföreningar runt om i landet.
– Vi tror på idrotten som förenande kraft. Vi lever i ett samhällsklimat som ibland är polariserat, men idrotten – och då i synnerhet barn- och ungdomsverksamheten – är en trygg plats för många. Det betyder mycket på många plan: för folkhälsan, samhörigheten och integrationen och med mer pengar till idrotten hoppas vi kunna bidra till fler hållbara orter och städer i hela landet, säger Karin Malmberg, marknadschef Klaravik.



Om Klaravik

Klaravik är marknadsplatsen för maskiner, verktyg och fordon. Vi ger företag och privatpersoner möjlighet att köpa begagnade maskiner, verktyg och fordon enkelt, tryggt och till rätt pris. Vårt mål är att förmedla vinnare i alla led. För våra säljande kunder jobbar vi nära med lokal förankring för en ansvarsfull affär. För våra köpare är vi marknadsplatsen som aldrig stannar, alltid med nya relevanta auktioner. Och för samhället bidrar vårt hållbara återbruk till att göra miljön en smula lyckligare. Win-win-win, helt enkelt. Klaravik Sverige & Danmark har 190 anställda, 390 000 registrerade budgivare och varje vecka läggs tusentals nya objekt ut på auktion. 2021 omsatte Klaravik drygt 3 miljarder svenska kronor.


Kontaktpersoner

Karin Malmberg
CMO
Karin Malmberg
David Kvicklund
Content Manager
David Kvicklund
Anna Söderlund
Projektledare
Anna Söderlund